Toyota jaagt op elektrisch ronderecord Nürburgring
Toyota Motorsport GmbH wil het ronderecord voor elektrische auto's op
de Nürburgring scherper stellen. Op 29 augustus stuurt Toyota een
elektroracer de baan op die suizend en zonder uitstoot over de
Nordschleife wordt gejaagd.
De technici hebben voor de recordjacht een 970 kilo lichte racewagen
ontwikkeld. Twee elektromotoren leveren een maximumvermogen van 280 kW.
Daarmee komt de topsnelheid op 260 km/u. De recordauto heeft een
lithium-keramiek-accu aan boord. Ondanks de capaciteit van 41,5 kWh
weegt die slechts 350 kilo. Dit gunstige gewicht is ideaal voor het
neerzetten van een goede rondetijd op het beruchte, bochtige circuit
met een lengte van 20,832 kilometer. Het huidige record voor een
elektrische auto staat op 9 minuten en 1,338 seconde. Toyota Motorsport
GmbH verwacht op basis van de testresultaten dat de elektroracer al bij
de eerste poging een betere tijd neerzet, tenzij het weer roet in het
eten gooit.
Dromen
Ludwig Zeller, general manager van Toyota Motorsport GmbH: "We willen
het hoge prestatieniveau van de elektrische aandrijftechniek
demonstreren. Het gaat niet alleen om een sportief succes - het is ook
onderdeel van ons ontwikkelingswerk dat we doen voor een elektrische
auto voor gewoon gebruik op de weg. We willen het huidige ronderecord
met een flink aantal seconden verbeteren. Veel mensen dromen van een
elektrische toekomst voor de autosport. We denken dat die dichterbij is
dan sommigen denken."
Specificaties van de elektrische racewagen van Toyota Motor GmbH
Prestaties
Topsnelheid: 260 km/u
Acceleratie: 0-50 km/u 1,8 sec.
Acceleratie: 0-100 km/u 3,9 sec.
Motor
Max. koppel: 800 Nm
Max. vermogen: 280 kW (375 pk)
Max. toeren: 5.000 per minuut
Accu
Type: lithium-keramiek
Voltage: 520 volt
Capaciteit: 41,5 kWh
Gewicht: 350 kilo
Afmetingen
Lengte: 4.190 meter
Breedte: 1.785 meter
Hoogte: 1.070 meter
Wielbasis: 2.368 meter
Gewicht: 970 kilo
* Stel uw Toyota samen
Toyota Nederland