Beter Bed realiseert 4% hogere omzet en 8% hogere nettowinst over eerste halfjaar 2011
* Hogere reclamebestedingen en groei van het aantal filialen leiden tot 4,1% hogere omzet.
* Omzet Duitsland blijft groeien, terughoudendheid consument leidt tot kleine omzetdaling in Nederland.
* 7,8% hogere nettowinst door verdere stijging brutomarge.
* Verwachtingen derde kwartaal 2011: nettowinstgroei van ten minste 10%.
De nettowinst van Beter bed Holding N.V. groeide over het eerste halfjaar van 2011 met 7,8% naar ¤ 10,6 miljoen (eerste halfjaar 2010: ¤ 9,9 mmiljoen).
De nettowinst over het tweede kwartaal 2011 kwam uit op ¤ 1,6 miljoen en was daarmee marginaal (2,9%) lager dan de nettowinst in het vergelijkbare kwartaal van 2010 (¤ 1,7 miljoen).
Kengetallen halfjaarcijfers
(in miljoen ¤ tenzij anders vermeld)
2011 H1
2010 H1
Mutatie
Omzet
185,5
178,2
+4,1%
Brutomarge (%)
55,9
54,9
EBIT
14,3
13,3
+8,2%
Nettowinst
10,6
9,9
+7,8%
Winst per aandeel (in ¤)
0,49
0,46
+6,5%
30-6-2011
30-6-2010
Solvabiliteit (%)
53,7
52,9
Ton Anbeek, Directievoorzitter:
"Zowel in Nederland als Duitsland waren de resultaten in april en mei onder invloed van terughoudende consumenten en het mooie weer teleurstellend. Vanaf juni is een forse verbetering van de orderintake gerealiseerd. In Duitsland is deze verbetering het sterkst zichtbaar mede door jubileumpromoties. Door de uitbreiding van het aantal filialen, de stijging van de brutomarge en de hogere reclamebestedingen hebben we wederom een mooie groei van de nettowinst kunnen realiseren in het eerste halfjaar van 2011."
Kengetallen tweedekwartaalcijfers
(in miljoen ¤)
2011 Q2
2010 Q2
Mutatie
Omzet
84,1
81,7
+2,9%
Brutomarge (%)
55,7
55,0
EBIT
2,4
2,6
-9,1%
Nettowinst
1,6
1,7
-2,9%
Tweede kwartaal 2011
In het tweede kwartaal groeide de omzet in vergelijkbare winkels in Duitsland met 1,3%. In Nederland nam de omzet in vergelijkbare winkels in het tweede kwartaal af met 4,8%.
Voor de gehele groep nam de omzet in vergelijkbare winkels in het tweede kwartaal af met 1,0%.
In het tweede kwartaal steeg de totale omzet met 2,9% naar ¤ 84,1 miljoen (tweede kwartaal 2010: ¤ 81,7 miljoen). De bruttomarge was in het tweede kwartaal 2011 met 55,7% hoger dan in het tweede kwartaal van 2010 (55,0%). Door de groei van het aantal filialen en de hogere reclamebestedingen namen de operationele kosten in het tweede kwartaal toe van ¤ 42,2 miljoen naar ¤ 44,5 miljoen. Als percentage vanvan de omzet namen de operationele kosten over het tweede kwartaal toe van 51,7% in 2010 naar 52,9% in 2011. Het bedrijfsresultaat (EBIT) daalde in het tweede kwartaal met 9,1% naar ¤ 2,4 miljoen (tweede kwartaal 2010:
¤ 2,6 miljoen). De nettowinst over het tweede kwarttaal 2011 kwam uit op ¤ 1,6 miljoen (tweede kwartaal 2010: ¤¤ 1,7 miljoen).
Door het seizoenspatroon in de consumentenvraag liggen omzet en nettowinst doorgaans in het tweede en derde kwartaal op een lager niveau dan in het eerste en het vierde kwartaal.
Eerste halfjaar 2011
De omzet over het eerste halfjaar 2011 nam met 4,1% toe tot ¤ 185,5 miljoen (eerste halfjaar 2010: ¤ 178,2 miljoen). In dee vergelijkbare winkels nam de omzet over het eerste halfjaar van 2011 af met 0,3%.
De omzet in Nederland nam over het eerste halfjaar af met 1%. Naast de negatieve ontwikkeling van de omzet in vergelijkbare winkels werd de teruggang tevens veroorzaakt door de lagere orderportefeuille aan het eind van 2010 ten opzichte van het eind van 2009.
De ontwikkeling van de omzet over het eerste halfjaar per land was als volgt:
Nederland
-1%
Duitsland
5%
Oostenrijk
17%
Zwitserland
21%
Spanje
12%
België
44%
Polen
8%
De brutomarge als percentage van de omzet steeg over de eerste helft van het jaar van 54,9% in 2010 naar 55,9% in 2011. De operationele kosten als percentage van de omzet namen in het eerste halfjaar toe van 47,5% in 2010 naar 48,2% in 2011. De gemiddelde kosten per winkel bleven in de eerste helft van 2011 nagenoeg gelijk. Het bedrijfsresultaat (EBIT) groeide in deze periode van ¤ 13,3 miljoen naar â''¬ 14,3 miljoen. Als percentage van de omzet nam het bedrijfsresultaat (EBIT) toe van 7,4% naar 7,7%.
De belastingdruk over het eerste halfjaar steeg van 24,2% naar 25,2%. Dit werd veroorzaakt door de realisatie van compensabele verliezen in 2010 en het grotere aandeel van Duitsland in het geconsolideerde resultaat voor belastingen in de eerste helft van 2011.
De nettowinst over het eerste halfjaar steeg met 7,8% van ¤ 9,9 miljoen naar ¤ 10,6 miljoen. De winst st per aandeel over de eerste helft van 2011 bedroeg ¤ 0,49 (eerste heelft 2010: ¤ 0,46).
Financieel
De investeringen in de eerste helft van 2011 bedroegen ¤ 5,5 miljooen (in 2010: ¤ 4,0 miljoen). De investeringen in winkels bedroegen in de eerste helft van 2011 ¤ 4,1 miljoen (2010: ¤ 3,3 miljiljoen). Het resterende bedrag is voornamelijk geïnvesteerd in IT. De kasstroom (nettowinst plus afschrijvingen) bedroeg ¤ 14,7 miljoen ten opzichte van ¤ 13,7 miljoen vorig jaar. De solvabiliteit bedroeg opp 30 juni 2011 53,7%, op 30 juni 2010 52,9% en eind 2010 53,4%.
De nettoschuld per eind juni 2011 bedroeg ¤ 6,1 miljoen ten opzichte van een nettoschuld per eind juni 2010 vvan ¤ 2,0 miljoen. Per 31 december 2010 was er nog sprake van een neettokaspositie van ¤ 9,8 miljoen.
Operationeel
In de eerste helft van 2011 werden 56 winkels geopend en 26 winkels gesloten. Hiermee kwamen er per saldo 30 winkels bij in de eerste helft van 2011. In Duitsland werden in het eerste halfjaar 2011 per saldo de meeste winkels geopend, te weten 15 stuks. Eind juni 2011 waren er in totaal 1.147 winkels.
Aantal winkels
31-12-2010
Gesloten
Geopend
30-6-2011
Matratzen Concord (incl. MAV)
932
23
46
955
Beter Bed
85
-
-
85
El Gigante del Colchón
53
-
6
59
BeddenREUS
35
2
2
35
Slaapgenoten/Dormaël Slaapkamers
12
1
2
13
Totaal
1.117
26
56
1.147
Matratzen Concord (incl. MAV)
Aantal winkels
31-12-2010
Gesloten
Geopend
30-6-2011
Duitsland
775
19
31
787
Duitsland MAV
17
1
4
20
Nederland
38
2
1
37
Oostenrijk
52
-
6
58
Zwitserland
38
-
3
41
België
8
1
1
8
Polen
4
-
-
4
Totaal
932
23
46
955
De omzet van de cash & carry-formule Matratzen Concord kwam over de eerste helft van 2011 uit op ¤ 109,2 mmiljoen (59% van de totale concernomzet). Dit is een groei van 7,8% ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2010. Van de omzet van deze formule werd 82,8% gerealiseerd in Duitsland. In de vergelijkbare winkels nam de omzet toe met 1,4%.
De formule opende netto 23 winkels in de eerste helft van 2011. Daarvan werden er per saldo 15 in Duitsland geopend, zes in Oostenrijk en drie in Zwitserland. In Nederland nam het aantal winkels af met één. In België en Polen bleef het aantal winkels onveranderd.
Beter Bed
Deze formule is enkel actief in Nederland. Beter Bed opende één winkel en sloot één winkel in de eerste helft van 2011, waarmee het totaal aantal winkels onveranderd bleef op 85. De omzet nam in de eerste helft van 2011 af van ¤ 56,6 miljoen naar ¤ 54,8 miljoen, e, een daling van 3,2%. De omzet in vergelijkbare winkels nam in de eerste helft van 2011 af met 2,8%. Beter Bed droeg voor 30% bij aan de totale concernomzet.
Overige formules
De omzet van de overige formules bedroeg over de eerste helft van 2011 ¤ 21,4 miljoen en droeg hiermee voor 11% bij aan de totale concernomzet. Hierin zijn begrepen de omzetten van de winkelformules BeddenREUS (Nederland), Slaapgenoten/Dormaël (Nederland), El Gigante del Colchón (Spanje) en de groothandel DBC. De omzet van de overige formules over de eerste helft van 2011 was hiermee 6,2% hoger dan over de vergelijkbare periode vorig jaar.
Verwachtingen
Hoewel het vertrouwen van de consument voorlopig niet zal toenemen door de crisis op de woningmarkt (Nederland) en de algemene crisis op de financiële markten, verwacht de onderneming voor het derde kwartaal mede door sterke promoties een nettowinstgroei van ten minste 10% te kunnen realiseren, onvoorziene omstandigheden voorbehouden.
Interim-dividend
De onderneming is voornemens om ook in 2011 een interim-dividend uit te keren. Zoals gebruikelijk zullen hierover nadere mededelingen worden gedaan bij de publicatie van de derdekwartaalcijfers op 28 oktober aanstaande.
Profiel
Beter Bed is actief in de Europese markt voor slaapcomfort. De activiteiten omvatten detailhandel met in totaal 1.147 winkels per eind juni 2011, via de ketens Beter Bed (actief in Nederland), Matratzen Concord (actief in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, België en Polen), El Gigante del Colchón (actief in Spanje), BeddenREUS, Dormaël en Slaapgenoten (alle drie actief in Nederland) en MAV (actief in Duitsland). Verder is Beter Bed Holding via haar dochter DBC International actief in de ontwikkeling en groothandel van merkartikelen in de slaapkamerbranche in Nederland, België, Duitsland en in Spanje. Beter Bed Holding behaalde in 2010 een netto-omzet van ¤ 374,7 miljoen en is sinds december 19966 genoteerd aan Euronext Amsterdam. Het aandeel Beter Bed Holding is opgenomen in de Amsterdam Small cap Index.
----------
Beter Bed Holding NV
Beter Bed Holding NV