Nederlandse Zorgautoriteit
NZa publiceert prestatiemeting AWBZ 2011
26-08-2011
Ieder jaar publiceert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de normen die
zij hanteert bij haar onderzoek naar de uitvoering van de AWBZ door de
zorgkantoren. Belangrijke onderdelen van de prestatiemeting AWBZ 2011
zijn het inspelen op toekomstige ontwikkelingen, cliëntgericht
declareren, de naleving van het controleprotocol PGB en controle op
bijbetalingen in AWBZ instellingen.
Zorgkantoren hebben de taak om consumenten te ondersteunen bij het
vinden van de juiste zorg voor de juiste prijs. Het normenkader bevat
dan ook toetsingsaspecten die de consument centraal stellen.
Voorkomen van PGB-fraude
De NZa toetst, net als in 2010, ook in 2011 of de zorgkantoren het
controleprotocol PGB correct toepassen. Dit onderdeel weegt zwaar mee
in de beoordeling. Zorgkantoren moeten aantonen dat zij voldoende en
juiste controles uitvoeren om PGB-fraude op te sporen en te voorkomen.
Controle op bijbetalingen in de AWBZ
De NZa heeft in 2010 veel signalen ontvangen over onterechte
bijbetalingen in de AWBZ. De zorgkantoren moeten transparantie eisen
van zorgaanbieders op dit gebied. De NZa zal hier extra aandacht aan
besteden in de beoordeling van de zorgkantoren over 2011.
Inspelen op toekomstige ontwikkelingen
De toekomstige uitvoering van de AWBZ door zorgverzekeraars stelt
specifieke eisen aan de bedrijfsvoering van de zorgkantoren en aan hun
service aan consumenten. De NZa zal zorgkantoren over 2011 expliciet
beoordelen op hun vermogen om op die ontwikkelingen in te spelen.
Declareren en registreren
De normen in de prestatiemeting sluiten aan bij de overgang van de
declaratie op prestatieniveau naar de declaratie op cliëntniveau in de
extramurale zorg. Ook is aandacht besteed aan de invoering van de
nieuwe versie van de AWBZ-brede zorgregistratie (AZR).