Universiteit Leiden

Keuzes in de opleiding tot rechter. Gestoeld op feiten of op fictie?

Prof.mr. Margreet Ahsmann, rechter en hoogleraar Rechtspleging, richt zich op 26 augustus 2011 in haar oratie ter aanvaarding van haar leerstoel op de opleiding tot rechter; eerst op de universitaire âvooropleidingâ en vervolgens op de specialistische opleiding tot rechter (raio/rio). Beide zijn onderwerp van discussie.

Gebaseerd op feiten of fictie?

De oratie van Ahsmann heet niet voor niets âVan meesters in de rechten tot priesters van het recht: Feit en fictie in hun opleidingâ. Telkens vraagt zij zich af welke rol de feiten hebben gespeeld bij standpunten en keuzen: is gekeken of feitelijke informatie beschikbaar of nódig was, m.a.w. is gekeken of er onderzoeksresultaten aanwezig waren? Of is fictie â aannames, vooronderstellingen - als feit aangenomen? Ahsmann behandelt het onderwerp met aandacht voor de (rechts)geschiedenis.

Verbreding?

Ahsmann stelt met betrekking tot de academische juridische opleiding vragen als: In hoeverre dient de discussie over de aard en richting van rechtswetenschap gevolgen te hebben voor de opleiding tot jurist? Moet de oriëntatie van de juridische opleiding worden afgeleid van de verschillende rollen van de afgestudeerde jurist in de maatschappij? Moet de opleiding worden verbreed met sociale, geestes- en zelfs biologische wetenschap, voor een breder maatschappelijk begrip? Of leidt dit juist tot funeste vervlakking en versplintering? Krijgen de academische vaardigheden wel voldoende aandacht? Wat is het niveau van de bachelor?

Hoog ambitieniveau

En wat betreft de postacademische opleiding tot rechter: Is de selectie van rechters op orde? Is het een goede zaak dat de raio-opleiding is afgeschaft? Hoe komt het dat blijkbaar bij grote rechtbanken meer rechters-in-opleiding afvallen dan bij kleine rechtbanken? Doet het nieuwe opleidingshuis dat de Raad voor de rechtspraak wil op tuigen wel recht aan de complexe werkelijkheid? Is de juiste expertise benut? En is modulair onderwijs wel passend voor rechters van verschillend niveau? Ook hier telkens weer de vraag: zijn de keuzes gebaseerd op feiten of op fictie.

Niet zomaar overnemen

Ahsmann stelt uitdagende vragen. In haar opinie moeten persoonlijke meningen en belangen niet de basis van beslissingen vormen, maar zij moeten gestoeld zijn op feitenkennis die door onderzoek geproduceerd moet worden.

(26 augustus 2011/Corine Hendriks)