NMa: "Carglass houdt zich aan mededingingswet"
Persbericht van Carglass
'Verzekeringsparadox' volgens mededingsautoriteit onaannemelijk
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) concludeert dat Carglass
volledig in overeenstemming met het mededingingsrecht concurreert op
het marktsegment van autoruitreparatie en -vervanging
("autoruitherstel"). Dit heeft de mededingingsautoriteit bekend gemaakt
na een onderzoek van 3 jaar naar de marktpositie van Carglass. Volgens
de NMa is het marktsegment voor autoruitherstel toegankelijk voor
concurrerende bedrijven en heeft Carglass geen dominante positie in dit
marktsegment. Ook acht de NMa de zogenoemde 'verzekeringsparadox',
waarbij verzekeraars een belang zouden hebben bij een dure schade om de
premies voor autoverzekering op te drijven, onaannemelijk.
Onderzoek naar Carglass
De NMa is na onderzoek tot de conclusie gekomen dat Carglass geen
inbreuk maakt op het mededingingsrecht. Volgens de
mededingingsautoriteit, in haar laatste Besluit d.d. 17 augustus 2011,
is er voldoende concurrentie en zijn er in de afgelopen jaren voldoende
nieuwe concurrenten op de markt actief geworden. Daarnaast merkt de NMa
op dat verzekerings- en leasemaatschappijen die Carglass aanbevelen bij
hun klanten, de ruimte hebben om met een schadehersteller naar keuze
zaken te doen. De afspraken die Carglass maakt met maatschappijen om de
schadelast te beperken en uniforme service te bieden aan
automobilisten, zijn volgens de NMa dan ook in overeenstemming met het
mededingingsrecht.
De NMa heeft ook onderzoek gedaan naar de zogenoemde
'verzekeringsparadox' van prof. dr. Jeroen Hinloopen. Hij betoogde dat
verzekeringsmaatschappijen baat hebben bij hoge schadebedragen, zodat
bij automobilisten de prikkel zou blijven bestaan om zich te verzekeren
tegen autoschade. Dat zou volgens prof. Hinloopen leiden tot hogere
verzekeringspremies. Net zoals prof. dr. Maarten Jansen concludeert nu
ook de NMa dat de verzekeringsparadox erg onaannemelijk is aangezien op
zowel het marktsegment voor autoruitherstel als cascoverzekeringen
voldoende concurrentie is.
Historie Carglass
Voordat Carglass meer dan 20 jaar geleden de markt betrad was het
gebruikelijk voorruiten bij ruitschade te vervangen. Carglass
introduceerde op grote schaal het repareren van voorruiten waardoor de
schadelast van verzekeraars daalde. Deze aanpak is inmiddels zeer
succesvol gebleken, jaarlijks helpt de autoruitspecialist vele
automobilisten met ruitschade. Het succes van Carglass is de
concurrentie niet ontgaan. Sindsdien hebben veel nieuwe concurrenten
het marktsegment voor autoruitherstel betreden.
Razende Robot Reporter