Ingezonden persbericht


Noord/Zuidlijn tunnelboormachine Molly komt na bijna 100 dagen weer tevoorschijn

97 dagen nadat Molly, de derde boormachine van de Noord/Zuidlijn begon te boren op het Scheldeplein is ze weer zichtbaar in station Ceintuurbaan. Op 25 meter diepte doorboorde ze de wand van het station Ceintuurbaan en werd ze opgevangen in een reusachtige drukdichte trommel. De machine met een diameter van bijna 7 meter, had een marge van vijf centimeter om in de daarvoor gebouwde ring aan te komen. De boorders van aannemer Saturn hebben Molly echter op 5 millimeter nauwkeurig door de wand gestuurd. Projectmanager Joost Joustra: "We hadden wel op een goed resultaat gerekend, maar zo nauwkeurig in de roos is wel heel bijzonder. Bull's eye dus!"



Molly laat haar tanden zien

Inmiddels is de tunnel waterdicht aangesloten op het station, zodat de deksel van de trommel af kon en Molly haar tanden kan laten zien, waarmee ze bijna een kilometer heeft geboord vanaf het Scheldeplein. De komende periode zullen de boorders haar in de trommel, het zogenoemde Schild Transfer Systeem (STS), voorzichtig op een soort luchtkussens door het station heen verplaatsen. Daarna worden de zes volgwagens met behulp van lieren door het station getrokken. Een zeer secuur karwei dat uiterste zorgvuldigheid van de boorders vraagt en dan ook de nodige tijd in beslag zal nemen.

40% tunnel gereed

Met het aankomen van Molly in de Ceintuurbaan is ongeveer 40% van het boren gereed. Als zij de komende maand door het station is verplaatst, staat de boorders een nieuwe uitdaging te wachten: het boren onder de Amsterdamse Pijp op weg naar station Vijzelgracht.