Vodafone introduceert duurzaamheidslabel voor mobiele telefoons
Persbericht van Vodafone Libertel NV
Amsterdam, 16 augustus 2011 - Vodafone Nederland gaat als eerste
provider in Nederland mobiele telefoons voorzien van een
duurzaamheidslabel. Deze zogeheten eco-score laat zien welke impact een
mobiele telefoon heeft op het milieu en de maatschappij. Uit eerder
onderzoek van de Europese Unie blijkt dat 45 procent van de
Nederlanders vindt dat milieulabels een belangrijke rol spelen bij hun
aankopen. Eind 2011 zijn alle mobiele telefoons in Vodafone-winkels
voorzien van een eco-score.
"Op het prijskaartje van een mobiele telefoon komen nu ook de
milieukosten te staan. We willen klanten daarmee een extra
keuzemogelijkheid bieden en bewuster maken van de milieu-impact van
mobiele telefoons", aldus Bart Hofker, directeur Consumentenmarkt bij
Vodafone. "Ik ben benieuwd wat klanten doen als twee vergelijkbare
toestellen een verschillende eco-score tonen. Wij zien dat een
groeiende groep consumenten daar steeds meer oog voor heeft. Maar het
is uiteindelijk de klant zelf die aan de knoppen zit".
De eco-score wordt vastgesteld op basis van 162 eigenschappen.
Hieronder vallen bijvoorbeeld het verminderen van de CO2-uitstoot, de
besparing op watergebruik en hoe grondstoffen worden gewonnen.
Daarnaast kijken we naar het duurzaamheidsbeleid van de fabrikant
waaronder hoe een telefoonfabrikant omgaat met sociale componenten
zoals anticorruptiebeleid en arbeidsomstandigheden. In de winkel is
deze methodiek in een eco-score uitgedrukt oplopend van een tot en met
vijf, waarbij het cijfer vijf aangeeft dat een telefoon zeer goed
scoort op duurzaamheid.
Milieulabel heeft effect op helft Nederlanders
Uit eerder onderzoek van de Europese Unie blijkt dat 45 procent van de
Nederlanders vindt dat milieulabels een belangrijke rol spelen bij hun
aankopen. Ruim de helft van de Nederlanders vindt zelfs dat een etiket
waarop de CO2-footprint van een product staat vermeld, in de toekomst
verplicht moet worden.
'De introductie van een eco-score is een belangrijke stap in
maatschappelijk verantwoord ondernemen in de telecomindustrie. Doordat
de mobiele telefoon een alledaags en vooral heel persoonlijk item is
geworden, maken we duurzaamheid heel tastbaar. De consument wordt
hierdoor direct aangesproken op zijn eigen verantwoordelijkheid", zegt
Martin de Jong, duurzaamheidsmanager bij Vodafone Nederland.
Over de Eco-score
De eco-score is gebaseerd op de levenscyclus van een mobiele telefoon.
Het ontwikkelen van de methode is uitgevoerd door twee internationale
onderzoeksbureaus (Bureau Veritas en SKM Enviros). In Nederland zal een
controle van de ontwikkelde methode door een gerenommeerde accountants-
en advies organisatie plaatsvinden.
Een afbeelding van de eco-score is in hoge resolutie te downloaden via:
http://over.vodafone.nl/nieuwscentrum/mediatheek/beeldmateriaal?tid=189
Meer informatie over de eco-score is te vinden via:
www.vodafone.nl/eco-score
Meer informatie over het duurzaamheidsbeleid van Vodafone is te vinden
via: http://over.vodafone.nl/duurzaam/visie/rapportages
Over Vodafone Libertel B.V.
Vodafone Nederland is het tweede mobiele telecommunicatiebedrijf in
Nederland op basis van omzet en winstgevendheid en heeft ruim 5,1
miljoen klanten per 30 juni 2011. De hoofdkantoren zijn gevestigd in
Maastricht en Amsterdam. Daarnaast is er een kantoor in Eindhoven.
Vodafone Nederland maakt deel uit van Vodafone Group, in omzet een van
's werelds meest vooraanstaande mobiele communicatie bedrijven met
circa 382 miljoen klanten. Vodafone heeft momenteel deelnemingen in
aandelenkapitalen in meer dan 30 landen verspreid over vijf continenten
en meer dan 40 partnernetwerken wereldwijd. Voor meer informatie, ga
naar www.vodafone.nl en www.vodafone.com.
Links:
http://www.vodafone.nl/eco-score
Razende Robot Reporter