Nederlandse werknemers bezorgd over risico's social media
Persbericht van Monsterboard
Amsterdam, 16 augustus - Uit recent onderzoek van carrièresite
Monsterboard.nl blijkt dat de helft van de Nederlanders (50%) hun
online sociale netwerken veelvuldig inzetten voor carrièredoeleinden.
Zowel zakelijke als privénetwerken worden ingezet. Ruim de helft van de
Nederlanders (54%) is dan ook bezorgd over het mixen van werk en privé
op sociale netwerken. In de rest van Europa is dat percentage met 67%
nog een stuk hoger. Opvallend is dat ons land koploper is in gebruik
van social media (Comscore, april 2011), maar in vergelijking met
omringende landen minder bezorgd is over risico's.
Het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau KRC Research in
Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk, toont aan dat een
grote groep medewerkers zich zorgen maakt over de mix tussen werk en
privé op social media. Franse medewerkers maken zich het meeste zorgen
(79%), gevolgd door Duitsland (74%), Groot-Brittannië (56%) en
Nederland (54%). Het mixen van gesprekken en content (zoals foto's) van
vrienden met professionele contacten verontrust werknemers het meest.
Het meest voorkomende probleem zijn collega's die vrienden willen
worden op privé sociale netwerken (18%).
Social media voor carrièredoeleinden
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders hun privé sociale
netwerk veelvuldig inzetten om hun carrièrekansen te vergroten. Precies
de helft van de ondervraagden (50%) geeft aan via social media
vacatures door te sturen aan vrienden. 44% zoekt zo een ingang bij
interessante bedrijven. Tevens vindt 44% het prima dat via social media
met hen contact wordt gezocht. 37% informeert vrienden via social media
over de eigen carrière-ervaring, prestaties of interesses.
Zakelijk netwerken op Facebook
Het scheiden van privé- en zakelijke onlinenetwerken wordt van steeds
groter belang. Daarom heeft Monsterboard BeKnown gelanceerd. Met
BeKnown kunnen gebruikers op Facebook een professioneel netwerk
opbouwen, waarbij ze vrienden gescheiden houden van zakelijke
contacten.
"Wij zien dat social media steeds vaker worden ingezet bij de zoektocht
naar de ideale baan. Ook op het werk neemt het gebruik van social media
toe. Met alle gevolgen van dien", aldus Warren Hammond, managing
director van Monsterboard.nl. "Opvallend is dat juist Nederlanders zich
het minst druk maken om de verstrengeling tussen werk en privé. Ons
land loopt voorop op het gebied van social media en de kans is groot
dat werknemers steeds vaker problemen krijgen omdat ze werk en privé
niet goed kunnen scheiden. Hoewel je gebruik moet maken van je
privécontacten is het verstandig die twee werelden online gescheiden te
houden. Met BeKnown zetten we banen en werkzoekenden op jouw
voorwaarden op Facebook, waarmee het makkelijker wordt dan ooit om je
privéleven voor jezelf te houden. Je kunt miljoenen mensen vinden op
Facebook, met wie je op een nieuwe manier contact kunt leggen om je te
helpen bij je volgende carrièrestap."
*
Noot voor redacties
Monsterboard
Over het onderzo
ek
Het onderzoek is uitgevoerd door KRC Research in juni 2011. In totaal hebben 401
7 volwassenen vanaf 18 jaar deelgenomen. Het gaat hier om zowel werkzoekenden al
s mensen met een baan. Het onderzoek is uitgevoerd in Groot-Brittannië, Frankrij
k, Duitsland en Nederland. De respondenten zijn gelijkmatig verdeeld over de vi
er landen.
Over Monsterboard.nl
Monsterboard.nl is gestart op 13 januari 1998 en gevestigd in Amsterdam. Bij Mon
sterboard.nl werken ongeveer 120 medewerkers. Op Monsterboard.nl staan circa 23.
000 vacatures. Per maand kent de site meer dan 2 miljoen bezoeken (november 2010
). Monsterboard.nl is onderdeel van Monster(R), marktleider op het gebied van on
line-recruitment. Met behulp van geavanceerde technologie en optimale dienstverl
ening hebben bedrijven maximale controle over hun recruitmentproces. Monster is
de initiatiefnemer van BeKnown, een professionele netwerkapplicatie om Facebook-
gebruikers de mogelijkheid te bieden een professioneel netwerk op te bouwen op '
s werelds populairste en grootste sociale platform. Klik voor meer informatie ov
er de producten en dienstverlening van Monsterboard.nl.
Over Monster Worldwide
Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW), het moederbedrijf van Monster(R), dat al me
er dan een decennium marktleider is op het gebied van online-recruitment, heeft
als streven mensen te inspireren om hun leven te verbeteren. Monster is in 1994
opgericht in de Verenigde Staten. Het hoofdkantoor staat in Massachusetts. Monst
er is gevestigd in 50 landen over de gehele wereld. Monster staat bekend om het
samenbrengen van gekwalificeerde kandidaten uit alle delen van de arbeidsmarkt m
et gerenommeerde bedrijven in de meest uiteenlopende sectoren. Door lokaal aanwe
zig te zijn in belangrijke markten in Noord-Amerika, Europa en Azië kan Monster
wereldwijd werkgevers in contact brengen met werkzoekenden van hoge kwaliteit en
persoonlijk carrière-advies bieden. Via websites en online-diensten biedt Monst
er adverteerders brede, welomschreven doelgroepen. Monster Worldwide maakt deel
uit van de S&P 500-index. Meer informatie over de producten en diensten van Mons
ter is te vinden op: www.monster.com. Klik voor meer informatie over Monster Wor
ldwide.
Wilt u geen Monsterboard.nl persberichten meer van ons ontvangen? Reply dan op d
eze mail.
Contactinformatie (
Razende Robot Reporter