Grand Prix tijden herleven 13 en 14 augustus met BOSS GP in Zandvoort Jan Lammers en Tom Coronel
racen tegen elkaar in Formule 1

Zandvoort, 2 augustus 2011 - Prachtig nieuws voor de echte autosportfans, want oude Grand Prix tijden herleven op Circuit Park Zandvoort. Tijdens het RTL GP Masters of Formula 3 weekend (13 en 14 augustus) racen Jan Lammers en Tom Coronel tegen elkaar in Formule 1 auto's. In de internationale autosportserie BOSS GP komen ook titelverdediger Klaas Zwart en meervoudig racewinnaar Marijn van Kalmthout uit. ,,Dit is zo enorm uitdagend'', kijkt Coronel reikhalzend uit naar zijn ritje in een Benetton F1 uit 1997. ,,Het wordt echt heel leuk'', zegt Lammers over de BOSS GP wedstrijden, die in Zandvoort zo'n twintig 'dikke' singleseaters aan de start krijgen.

Sinds 1985 moet Circuit Park Zandvoort het stellen zonder een Grand Prix Formule 1. Maar dat betekent niet dat de bulderende decibellen van deze fraaie bolides nooit meer door de ether van het bekende kustdorp schallen. Ruim een kwart eeuw nadat racelegenden Niki Lauda, Alain Prost en Ayrton Senna het laatste Zandvoortse F1-podium bestegen, strijkt de BOSS GP neer in de Noord-Hollandse duinen. In deze internationale divisie vol Big Open Single Seaters strijden Formule 1's (van voor 2006) tegen andere indrukwekkende eenzitters uit de GP2, Champcar, Formula 3000, Indycar en World Series by Renault series.

Kort en wendbaar
Liefst 32 jaar na zijn Formule 1 debuut stapt Jan Lammers wederom competitief in een F1. De inmiddels 55-jarige Zandvoorter bestuurt tijdens het Masters weekeinde een Tyrrell uit 1998, die hij van eigenaar en vaste BOSS GP-coureur Frits van Eerd als gastrijder ter beschikking krijgt. ,,Ik heb er ontzettend veel zin in. Deze auto's zijn heel mooi, kort en erg wendbaar'', aldus Lammers. ,,Bovendien staat er een prachtig startveld. Er hebben nog nooit zoveel Nederlanders tegelijk in één wedstrijd een Formule 1 bestuurd.''

Enorme uitdaging
Tijdens twee BOSS GP races op Zandvoort neemt Lammers het onder meer op tegen Tom Coronel, die met een Benetton F1 uit 1997 over het asfalt zal boenderen. ,,Hoewel ik vandaag de dag nog in de top van het WTCC race, is dit echt andere koek'', zegt Coronel. ,,Het is voor mij een tijdje geleden dat ik een dergelijke, uitdagende, snelle en inspannende auto als een Formule 1 heb geracet. De Benetton is een dikke bak, die ik moet gaan mannen. Eén ding is zeker: na afloop zal ik helemaal gesloopt zijn! Maar het is super om in dit geweld tegen mannen als Jan Lammers en Cor Euser te racen. We gaan een hoop plezier maken!''

'Toch nog een keer F1'
Ook autosportroutinier Cor Euser kijkt bijzonder uit naar het Masters weekeinde. ,,Ik mag plaatsnemen in een Leyton House March CG891 uit 1989, waarmee Mauricio Gugelmin en Ivan Capelli Formule 1 hebben gereden'', weet Euser. ,,Ik vind het ontzettend leuk dat ik van Frits van Eerd de kans krijg om in zo'n auto te stappen. In dik dertig jaar racerij heb ik al zoveel verschillende superwagens bereden, maar dit wordt de eerste keer Formule 1.'' Lachend: ,,Komt het er toch nog een keer van!''

Feest voor rijders én publiek
Volgens vice-kampioen Marijn van Kalmthout is de BOSS GP een klasse waar elke autosportfanaat echt naar uit kijkt. ,,Met een groot veld van ongeveer twintig imposante superauto's wordt het een feest voor rijders én publiek'', verwacht de racende Ford-dealer uit Hoofddorp, die momenteel achter titelverdediger Klaas Zwart tweede staat in het tussenklassement. ,,We gaan knallen in Zandvoort. Helemaal nu er cracks als Lammers, Coronel en Euser meedoen in onze mooie klasse.''

Jaguar F1 Mark Webber
Terwijl Coronel en Van Kalmthout in een Benetton F1 uit 1997 deelnemen, zal titelverdediger Klaas Zwart een Jaguar Formule 1 van stal halen. Deze bolide werd in 2004 bereden door de huidige Red Bull ster Mark Webber. Lammers en Van Eerd kiezen er beiden voor de competitie met een Tyrrell it '98 aan te gaan. Fans kunnen tevens genieten van de Ferrari F93A uit 1993 waarmee Henk Thuis zal racen. Deze Ferrari reed destijds met een V12-motor. Volgens vele fans produceert deze krachtbron het allermooiste F1-geluid ooit. De Duitser Arnold Wagner (dit seizoen op Hockenheim winnaar) en de Brit Garry Woodcock komen beiden met een Arrows F1 uit 2001 naar Zandvoort. Voor de echte liefhebbers: er staan tevens een Jordan F1 uit '91 (met de Fransman Didier Sirgue als coureur) en een Jordan F1 uit '94 (bestuurder meervoudig BOSS-kampioen Tony Worswick uit Engeland) op de grid. Maar er is meer dan louter Formule 1's. Zo zal de immer rappe Oostenrijker Ingo Gerstl zijn GP2 voiture inzetten, net als zijn landgenoot Bernd Herndlhofer, de Amerikaan Marc Scantland en de Portugees Carlos Antunes Tavares. Voormalig BOSS kampioen Henk de Boer neemt zijn fraaie Champcar (2007) mee.

Topcircuits
De BOSS GP is in 2010 ontstaan als initiatief van onder meer de Nederlandse coureurs Van Kalmthout, Zwart, De Boer en Van Eerd. Na een eerste succesvol seizoen met races waarbij het publiek zichtbaar genoot van het geboden spektakel, zorgt het steeds verder aantrekkende deelnemersveld dit jaar voor nog meer opzien. Na wedstrijden op het Duitse Hockenheim, het Britse Donington Park en het Belgische Spa-Francorchamps is Circuit Park Zandvoort de vierde stop op de kalender van 2011. Topcircuits als de Oostenrijke Red Bull Ring, het Italiaanse Monza en het Spaanse privécircuit van Klaas Zwart (Ascari Race Resort) completeren later dit jaar de fraaie line-up van tracks.


---



Ingezonden persbericht