bruggen
11 augustus 2011
Early Warning System controleert voegen in bruggen
TNO ontwikkelt in opdracht van Rijkswaterstaat een waarschuwingssysteem
(Early Warning System) om veranderingen in het gedrag van modulaire
voegovergangen in bruggen te kunnen signaleren en deze door te geven
aan de beheerder, zodat tijdig maatregelen kunnen worden genomen. De
vroegtijdige signalering door het Early Warning System kan leiden tot
een kostenbesparing op het onderhoud en een betere beschikbaarheid van
de weg.
Het systeem is de afgelopen twaalf maanden getest en ingezet als een
toevoeging op de visuele inspecties bij de Martinus Nijhoffbrug in de
A2 bij Zaltbommel. In augustus vervangt Rijkswaterstaat de betreffende
voeg in deze brug. Vlak daarvoor wordt een dynamische test uitgevoerd
aan de voeg. Bij deze test wordt ook handmatig een beschadiging
gesimuleerd om de waarschuwende functie te testen. TNO gebruikt de
opgedane kennis om het systeem verder te verbeteren zodat
Rijkswaterstaat het kan gebruiken op alle bruggen met gelijksoortige
voegovergangen.
Een voegovergang zorgt ervoor dat het brugdek, door
temperatuurveranderingen en verkeersbelastingen, kan verkorten en
verlengen zonder dat de verkeersveiligheid wordt beïnvloed. "Door
toekomstig falen of beschadigingen in een vroegtijdig stadium te
signaleren, kan de beheerder het herstel of onderhoud uitvoeren met een
aanzienlijke vermindering van de verkeershinder. Hij kan de
werkzaamheden dan namelijk beter inplannen en op een hindervrije manier
uitvoeren", aldus projectleider Willy Peelen van TNO. Het onderhoud van
de voegen bedraagt ongeveer 30% van de totale onderhoudskosten van
bruggen.
bericht 2011-42