Ingezonden persbericht



---



Persbericht D66 Amsterdam 10 augustus 2011

D66 wil meer klachten over taxi
Taxipassagiers weten het landelijke klachtenmeldpunt taxi (KMT) maar mondjesmaat te vinden. Slechts 60 klachten komen er maandelijks binnen over slechte service van taxi's in de hoofdstad, terwijl volgens de jaarrapportage 2010 van de gemeente van de taxichauffeurs in Amsterdam een derde regelmatig verkeersregels overtreedt. Ook problemen als omrijden, onbeschoft gedrag en ritten weigeren zijn schering en inslag, maar het klachtenmeldpunt krijgt nauwelijks zicht op de chauffeurs die hier debet aan zijn. Dat moet anders volgens D66 Amsterdam. De partij wil dan ook dat klagen voortaan per sms en smartphone-app mogelijk wordt. Ook moet Amsterdam via het toeristenbureau van de gemeente (ATCB) en Koninklijke Horeca Nederland het klachtenmeldpunt onder de aandacht gaan brengen van de ruim 12 miljoen bezoekers die de hoofdstad jaarlijks aandoen. Met de nieuwe taxiwet die hoogstwaarschijnlijk in het najaar van 2011 in werking treedt wordt de klachtenregistratie veel belangrijker. De gemeente Amsterdam kan met de nieuwe wet kwaliteitseisen stellen aan taxi's en de vergunning van taxichauffeurs die over de schreef gaan intrekken. "Het moet dan wel duidelijk zijn waar de rotte appels zich bevinden. Dit kan voor een groot deel alleen maar in kaart worden gebracht via de klachten van taxipassagiers. De bekendheid van het klachtenmeldpunt is daarom dan ook van essentieel belang", aldus D66-raadslid Jan Paternotte. Het nieuwe landelijke klachtenmeldpunt dat op 1 maart 2011 is gelanceerd door reizigersorganisatie Rover, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en het ministerie van 1 Infrastructuur en Milieu lijkt nog niet op volle toeren te draaien. Zo werd het Twitter-account (@taxiklacht) van het KMT sinds de oprichting slechts twee keer gebruikt en is het telefonisch meldpunt slecht bereikbaar. D66 Amsterdam komt in aanloop naar de nieuwe taxiwet met een voorstel om de taximarkt van de hoofdstad te verbeteren tot wereldklasse. De sociaal-liberalen deden eerder dit jaar het voorstel om de taxiklanten te beschermen met zogeheten `grondrechten voor taxipassagiers'; een lijst zichtbaar in alle Amsterdamse taxi's waarop de rechten staan van taxipassagiers.2 Het klachtenmeldpunt moet hierop ook duidelijk worden vermeld. Daarbij moeten de klachten niet alleen telefonisch of per digitaal klachtenformulier kunnen worden ingediend. D66 wil dat het klachtenmeldpunt wordt uitgebreid met een sms mogelijkheid en een applicatie voor de smartphone (APP).

Voor meer informatie. Sasha Tieben, beleidsmedewerker D66 Amsterdam 06-46353374 | s.tieben@amsterdam.nl

1 2

www.taxiklacht.nl http://d66amsterdam.nl/news/item/grondrechten_voor_taxipassagiers/1408?mid=






---- --