OPTA beboet Telfort voor niet tijdig informeren consument
Persbericht van Opta
Den Haag, 10 augustus 2011. OPTA, de Onafhankelijke Post en
Telecommunicatie Autoriteit, heeft KPN en dochteronderneming Telfort
gezamenlijk een boete opgelegd van 40.000 euro voor het niet tijdig
informeren van internettelefonie abonnees over een wijziging in hun
contractsvoorwaarden. Daarnaast is de consument ook niet tijdig gewezen
op de mogelijkheid zijn overeenkomst kosteloos te beëindigen.
De overtreding betreft het niet tijdig informeren van voormalige
CompuServe abonnees. Nadat Telfort de contracten van deze abonnees
overnam, gold voor hen een starttarief voor het bellen over internet.
Dit starttarief van 5 eurocent betaalden zij nog niet bij CompuServe.
Telfort informeerde de abonnees hier pas over nadat deze wijziging van
kracht was. Telefonieaanbieders zijn echter verplicht om wijzigingen in
voorwaarden minimaal vier weken van te voren te communiceren. Als de
wijziging nadelig is voor de consument, moeten aanbieders hun klanten
ook tenminste vier weken van te voren informeren over de mogelijkheid
om het contract zonder verdere kosten op te zeggen. OPTA constateert
dat Telfort dit niet tijdig heeft gedaan. OPTA beboet zowel KPN als
Telfort voor overtreding van deze transparantieregels, omdat Telfort
volledig onderdeel uitmaakt van KPN.
ConsuWijzer
Consumenten met vragen en klachten over gewijzigde contractsvoorwaarden
van aanbieders van telefonie, internet en televisie kunnen terecht bij
ConsuWijzer (www.consuwijzer.nl). Hier vinden consumenten informatie
over hun rechten en plichten. Indien een aanbieder zich niet houdt aan
de transparantieregels, kan via ConsuWijzer een klacht worden ingediend
bij OPTA. Deze klachten vormen een belangrijke bron van informatie voor
OPTA's handhaving.
In dit geval is OPTA tot onderzoek overgegaan nadat de Consumentenbond
een handhavingsverzoek indiende bij de toezichthouder.
Links:
http://www.opta.nl
Razende Robot Reporter