Gemeente Utrechtse Heuvelrug


Gemeente pleit voor behoud van intercitystatus station Driebergen-Zeist

intercity station driebergen-zeist

Het kabinet heeft op 4 juni 2010 een besluit genomen over het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).

Het kabinet wil op het bestaande spoor het aantal treinen verhogen. In het kabinetsbesluit is vastgelegd dat er op het traject Utrecht - Arnhem spoorboekloos gereden gaat worden. Dit houdt in dat de treinen niet meer op een bepaald tijdstip vertrekken, maar met een bepaalde frequentie rijden. Een spoorboekje is dan niet meer nodig.

Station Driebergen-Zeist heeft nu de status van een intercitystation. Dat betekent dat in de huidige situatie er in de spits twee intercity's en vier stoptreinen (sprinters) per richting per uur op dit station stoppen. De andere intercity's stoppen op station Veenendaal - De Klomp en niet op Driebergen-Zeist.

In het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer is voor traject Utrecht - Arnhem uitgegaan van zes intercity's, één hogesnelheidstrein (ICE) en er is ruimte voor zes sprinters per uur per richting. Vanuit het Rijk is nog geen keuze gemaakt over de daadwerkelijke bediening van de verschillende stations op dit traject. Wel is bekend dat alle intercity's blijven stoppen op station Ede-Wageningen. Over de status van de stations Driebergen-Zeist en Veenendaal - De Klomp is er discussie. Er zijn verschillende varianten ontwikkeld waarbij station Driebergen-Zeist niet altijd meer wordt gezien als intercitystation.

Intercitystatus behouden
De gemeente Utrechtse Heuvelrug pleit binnen deze planuitwerking voor een variant waarbij station Driebergen-Zeist wel zijn intercitystatus behoudt. Voor de reizigers betekent dit dat ze minder vaak hoeven over te stappen. Amsterdam, Schiphol, Arnhem en Nijmegen zijn zonder overstap goed te bereiken. In de spits stoppen in dat geval minimaal twee intercity's en vier sprinters per uur per richting. De gemeente pleit er bij de NS, de BRU en de Provincie voor om de bediening van station Driebergen-Zeist te verhogen naar vier intercity's en vier sprinters per uur per richting. Wanneer het station de intercitystatus behoudt, kan het station beter functioneren als Poort van de Heuvelrug om bezoekers van het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug op te vangen. Tevens biedt dit de mogelijkheid om van station Driebergen-Zeist een transferpunt te maken, waardoor Utrecht CS kan worden ontlast.

Voor station Maarn geldt dat in ieder geval minimaal de huidige bediening gehandhaafd blijft.