Nationale ombudsman bekritiseert DigiD
09-08-2011 | 0 reacties
De Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer is kritisch over de
fraudegevoeligheid van de DigiD. De DigiD is de code waarmee burgers
online zaken doen met de overheid. Uit klachten die de ombudsman
binnenkrijgt, blijkt volgens hem dat het DigiD-systeem een zeer zwak
beschermd systeem is. `Voor mensen die verstand hebben van
internetcriminaliteit is het blijkbaar makkelijk om fraude te plegen.
Als de overheid een bank was, zou die failliet zijn', aldus
Brenninkmeijer afgelopen maandag in het Algemeen Dagblad.
Rapport
Burgers die slachtoffer zijn van de fraude, worden niet goed geholpen
volgens Brenninkmeijer. De overheid is volgens hem traag en heeft
weinig oog voor problemen van de burger. In een rapport dat binnenkort
verschijnt, komen de klachten over de DigiD aan de orde.
Klachten van cliënten
In het Advocatenblad van 5 augustus staat een uitgebreid interview
met Alex Brenninkmeijer. Hierin vertelt hij over de een op de drie
klachten waarbij een advocaat betrokken is. Het grootste deel van de
klachten dient een advocaat in namens zijn cliënt omdat een zaak zich
niet of niet meer leent voor een gerechtelijke procedure. `Zo kan het
lijken alsof een conflict met het UWV over geld gaat, maar het gaat
burgers veel vaker om achterliggende waarden: een goede communicatie of
een correcte behandeling. Daar kan een rechter meestal weinig mee en
dan kom je uit bij de Nationale ombudsman. Met een advocaat in de arm
kan het voor een burger prettiger zijn dan wanneer je wordt bijgestaan
door bijvoorbeeld iemand van de vakbond. Advocaten voelen kennelijk
goed aan hoe klachten het best kunnen worden geformuleerd en ingediend,
wat leidt tot meer gegronde klachten.'
Fatsoenlijke mensen
Brenninkmeijer: `Advocaten zijn eigenlijk allemaal fatsoenlijke mensen.
De informatie die ze op tafel leggen klopt feitelijk en is nauwkeurig
en adequaat. Advocaten genieten bij ons dan ook een redelijk krediet.'
Nederlandse Orde van Advocaten