KNHS
Brabants Landschap en KNHS openen nieuwe paardenroutes
9 augustus 2011
Regioconsulent Theo van der Heijden en Jan Hop van brabants land
Met het aanbrengen van twee zogenaamde carterbrekers, waarmee autos en
quads geweerd worden uit natuurgebieden, is onlangs de laatste hand
gelegd aan een nieuwe hippische route door natuurgebieden Vloeiweide en
Kogelvanger in Rijsbergen en Etten-Leur. De carterbrekers zijn
aangeboden aan Brabants Landschap door de Koninklijke Nederlandse
Hippische Sportfederatie (KNHS) en de fabrikant, de firma Heblad uit
Bladel. Het symboliseert de goede samenwerking tussen de KNHS en het
Brabants Landschap.
Het nieuwe ruiter/menpad verbindt tevens de natuurgebieden Vloeiweide
en Kogelvanger via de Vuchtschootseweg (Breda) en de Hellegatweg te
Rijsbergen. Er wordt al jarenlang gesproken over een betere route door
De Vloeiweide. Tot voor kort kon men alleen het gebied inrijden en
achteraan er weer uit. Dit was voor paardensporters niet aantrekkelijk,
waardoor mensen ongewenste routes gingen rijden. In de nieuwe situatie
bestaat de mogelijkheid om een echt rondje te rijden door het
schitterende natuurgebied.
Doordat de Kogelvanger in Etten Leur onlangs is overdragen aan Brabants
Landschap, kon dit meteen worden ingericht voor onder meer de
paardensport. Zowel de KNHS als het Brabants Landschap zijn zeer
tevreden over het product van hun samenwerking. Het geeft aan dat
verantwoord natuurbeheer op een goede wijze is te combineren met een
groeiende vraag naar hippische recreatie in natuurgebieden.
Een carterbreker is een middel om auto´s, quads etc. te weren uit
natuurgebieden. Zoals het woord al aangeeft breekt het carter
(carrosserie) van het voertuig, zodra deze over het obstakel rijdt. De
KNHS is samen met terreinbeheerders al jaren bezig goede oplossingen te
vinden om, enerzijds de wens van de gebiedseigenaren, auto's uit de
natuurgebieden te weren en anderzijds de paardensporters toegang te
verlenen.
Als je natuurgebieden afsluit met een slagboom tegen autos, maak je
meteen de toegang voor rijtuigen onmogelijk. Met name voor de menners
is dit een vervelende situatie. Volgens Van der Heijden, regioconsulent
van de KNHS, is dat probleem door plaatsing van de carterbreker
opgelost. De hoogte van de betonnen puist in het midden blijft altijd
gelijk, omdat het één geheel is met de onderligger. Het rijtuig wordt
als het ware over de puist getild, terwijl dit bij een auto niet
mogelijk is. Als je tegen beter weten in, toch gaat proberen met een
auto of quad er over te rijden, ontstaat er aanzienlijke schade aan je
voertuig. Paarden hebben geen probleem met de carterbreker volgens Van
der Heijden. Het is in het begin even wennen, echter de tweede keer
zullen paarden er gewoon overheen lopen. Er zijn geen gevaarlijke
randen, dus de paarden kunnen zich er niet aan verwonden.
De nu aangelegde route zal uiteindelijk weer een onderdeel gaan vormen
van een hippische knooppuntroute in West Brabant. De KNHS heeft een
aantal gemeenten in West Brabant enthousiast weten te maken om, in
navolging van Oost Brabant de oude knooppuntroutes op de schop te nemen
en een nieuw verbeterd netwerk aan te leggen. Vooral de
verkeersveiligheid en het toeristisch aantrekkelijk maken van de routes
is van groot belang bij het ontwerp van de nieuwe routes. De lokale
ondernemers zullen zeker worden betrokken bij de nieuwe hippische
routes. Er zijn inmiddels genoeg redenen, aan te nemen dat de
recreatieve paardensport ook kan bijdragen aan het versterken van de
lokale economie. Denk hierbij aan mogelijkheden naast de routes om iets
te drinken, te eten en zelfs met je paard te overnachten.
Op de foto wordt de carterbreker aangeboden door KNHS regioconsulent
Theo van der Heijden aan Jan Hop van Brabants Landschap.