KNHS

Brabants Landschap en KNHS openen nieuwe paardenroutes 9 augustus 2011
Regioconsulent Theo van der Heijden en Jan Hop van brabants land

Met het aanbrengen van twee zogenaamde carterbrekers, waarmee autos en quads geweerd worden uit natuurgebieden, is onlangs de laatste hand gelegd aan een nieuwe hippische route door natuurgebieden Vloeiweide en Kogelvanger in Rijsbergen en Etten-Leur. De carterbrekers zijn aangeboden aan Brabants Landschap door de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) en de fabrikant, de firma Heblad uit Bladel. Het symboliseert de goede samenwerking tussen de KNHS en het Brabants Landschap.

Het nieuwe ruiter/menpad verbindt tevens de natuurgebieden Vloeiweide en Kogelvanger via de Vuchtschootseweg (Breda) en de Hellegatweg te Rijsbergen. Er wordt al jarenlang gesproken over een betere route door De Vloeiweide. Tot voor kort kon men alleen het gebied inrijden en achteraan er weer uit. Dit was voor paardensporters niet aantrekkelijk, waardoor mensen ongewenste routes gingen rijden. In de nieuwe situatie bestaat de mogelijkheid om een echt rondje te rijden door het schitterende natuurgebied.
Doordat de Kogelvanger in Etten Leur onlangs is overdragen aan Brabants Landschap, kon dit meteen worden ingericht voor onder meer de paardensport. Zowel de KNHS als het Brabants Landschap zijn zeer tevreden over het product van hun samenwerking. Het geeft aan dat verantwoord natuurbeheer op een goede wijze is te combineren met een groeiende vraag naar hippische recreatie in natuurgebieden.

Een carterbreker is een middel om auto´s, quads etc. te weren uit natuurgebieden. Zoals het woord al aangeeft breekt het carter (carrosserie) van het voertuig, zodra deze over het obstakel rijdt. De KNHS is samen met terreinbeheerders al jaren bezig goede oplossingen te vinden om, enerzijds de wens van de gebiedseigenaren, auto's uit de natuurgebieden te weren en anderzijds de paardensporters toegang te verlenen.

Als je natuurgebieden afsluit met een slagboom tegen autos, maak je meteen de toegang voor rijtuigen onmogelijk. Met name voor de menners is dit een vervelende situatie. Volgens Van der Heijden, regioconsulent van de KNHS, is dat probleem door plaatsing van de carterbreker opgelost. De hoogte van de betonnen puist in het midden blijft altijd gelijk, omdat het één geheel is met de onderligger. Het rijtuig wordt als het ware over de puist getild, terwijl dit bij een auto niet mogelijk is. Als je tegen beter weten in, toch gaat proberen met een auto of quad er over te rijden, ontstaat er aanzienlijke schade aan je voertuig. Paarden hebben geen probleem met de carterbreker volgens Van der Heijden. Het is in het begin even wennen, echter de tweede keer zullen paarden er gewoon overheen lopen. Er zijn geen gevaarlijke randen, dus de paarden kunnen zich er niet aan verwonden.

De nu aangelegde route zal uiteindelijk weer een onderdeel gaan vormen van een hippische knooppuntroute in West Brabant. De KNHS heeft een aantal gemeenten in West Brabant enthousiast weten te maken om, in navolging van Oost Brabant de oude knooppuntroutes op de schop te nemen en een nieuw verbeterd netwerk aan te leggen. Vooral de verkeersveiligheid en het toeristisch aantrekkelijk maken van de routes is van groot belang bij het ontwerp van de nieuwe routes. De lokale ondernemers zullen zeker worden betrokken bij de nieuwe hippische routes. Er zijn inmiddels genoeg redenen, aan te nemen dat de recreatieve paardensport ook kan bijdragen aan het versterken van de lokale economie. Denk hierbij aan mogelijkheden naast de routes om iets te drinken, te eten en zelfs met je paard te overnachten.

Op de foto wordt de carterbreker aangeboden door KNHS regioconsulent Theo van der Heijden aan Jan Hop van Brabants Landschap.