Veel dierenleed in bedrijfskantines
(3 augustus 2011)
Wakker Dier Kantine Check:
http://www.wakkerdier.nl/wakkerekantine/kantinecheck.php
Uit de Kantine Check van Wakker Dier blijkt dat het gros van de
Nederlandse bedrijfskantines niet diervriendelijk is. Ruim 500
werknemers van verschillende bedrijven vulden de online enquête in. 78%
van deze werknemers beantwoordde meer dan de helft van de vragen over
dierenwelzijn in hun kantine negatief. In 80% van de betrokken kantines
worden werknemers met aanbiedingen gestimuleerd om goedkoop
industrievlees te eten. In driekwart van de kantines worden eieren
verkocht van kippen die nooit buiten komen en in bijna 80% van de
kantines wordt uitsluitend vlees verkocht zonder welzijnskeurmerk, zo
geven de werknemers aan. Minder dan eenderde van de werknemers vindt
het vegetarisch aanbod voldoende. Alleen weidemelk is redelijk
ingeburgerd: dit wordt in bijna de helft van de betrokken kantines
(43%) geserveerd. Weidekaas daarentegen, is slechts in 20% van kantines
te vinden. Wakker Dier had beter verwacht van bedrijven: "Veel
bedrijven hebben hun mond vol van duurzaam ondernemen. Maar hoe rijmen
ze dat met het vlees uit de megastal in de kantine? Ze hebben vaak wel
een prominente `MVO'-pagina op de website, maar hebben geen geld om de
kip buiten te laten scharrelen...".
Wakker Dier startte in mei een langlopende campagne tegen kiloknallers
en dierenleed in bedrijfskantines. De campagne richt zich op het hele
assortiment in de vitrine: buiteneieren, zuivel met weidegarantie,
vegetarisch aanbod, en vlees met een welzijnskeurmerk. In de Kantine
Check beantwoorden werknemers zeven vragen over de diervriendelijkheid
in hun kantine. Met radiospots en nieuwsbrieven werden mensen
opgeroepen de kantine check te doen. Hoewel deze groep mensen niet
geheel representatief is voor de Nederlandse bevolking, geeft het toch
een aardig beeld over de kantines in Nederland. De vragen gaan over het
gehele assortiment: vlees, eieren, vis, zuivel, vegetarisch en het
aanbiedingenbeleid. Bij meer negatieve dan positieve antwoorden, krijgt
de kantine het stempel `kiloknaller-kantine' en wordt de werknemer
gevraagd om in actie te komen en zijn kantine wakker te schudden. 522
werknemers deden de kantine check. 78 Procent hiervan beantwoordde meer
dan de helft van de vragen negatief.
Kiloknallers liggen maatschappelijk flink onder vuur, net als de
megastal. Maar in de kantines van grote gerenommeerde bedrijven liggen
nog massaal goedkoop vlees en eieren uit de megastal. Een kantine met
minder - en verantwoorde - dierlijke producten is over het algemeen ook
minder belastend voor klimaat, natuur en milieu. En het is gezonder.
Wakker Dier wil dat bedrijven zich naast Fairtrade koffie, FSC-papier
en spaarlampen, ook gaan inzetten voor een eerlijk leven voor de
dieren. Nederlandse huishoudens worden steeds diervriendelijker: het
aantal flexitariërs ligt al rond de 4 miljoen en slechts één op de vier
mensen eet iedere dag vlees. Het aandeel biologische boodschappen in
supermarkten steeg in 2010 weer met 30%, en ook het aantal vegetarische
en biologische aanbiedingen in de supermarkt steeg met 73%. Maar in
veel kantines worden deze stappen nog niet gemaakt, terwijl het aanbod
er wel is.
Werknemers die ontevreden zijn over het dierenwelzijn in hun eigen
kantine, kunnen zelf aan de slag via de site van Wakker Dier. Daar
vinden zij een checklist en actietips, zoals het verspreiden van de
Wakkere Placemat in hun eigen kantine. Misstanden zoals legbatterijei
in de kantine kan men op de site melden.
Stichting Wakker Dier