CIDI - Centrum Informatie en Documentatie Israël
Shenkar studenten ontwerpen voor Akko theater festival
wo 03-08-2011
De opleiding Interior Building and Environment van het prestigieuze
Shenkar College in Tel Aviv werd dit jaar benaderd door het Akko
Festival voor Alternatief Theater om ontwerpen te maken voor het
festival van 2011. Shenkar is een van de twee meest vooraanstaande
kunstacademies van Israel.
Het festival in Akko vindt sinds de oprichting in 1980 jaarlijks plaats
tijdens Soekkot en zal in oktober zijn 32e verjaardag vieren. Er is een
competitie voor het origineelste nieuwe toneelstuk, maar er is ook
straattheater door de hele stad, er zijn uitvoeringen door buitenlandse
theatergezelschappen, muziekvoorstellingen, workshops, een conferentie
en tentoonstellingen van ambachtelijk gemaakte producten.
Het festival speelt zich af door de gehele oude stad van Akko, dat op
de UNESCO erfgoedlijst staat; in kleine straatjes, op pleinen en in
oude gebouwen. De afstudeerklas van Interior Building and Environment
van Shenkar mocht kiezen uit de verschillende locaties om hierbinnen
hun eindproject vorm te geven.
Adi Haran (26) koos een plek die ingeklemd ligt tussen de hoge
achttiende-eeuwse stadsmuren en de zee, waar een muziekvoorstelling zal
worden uitgevoerd. In plaats van een ontwerp voor het toneel, ontwierp
zij een alternatief voor de traditionele tribune.
Hoe kwam het idee tot stand?
"Toen ik aan het project begon, ben ik naar heel veel verschillende
voorstellingen gegaan: naar de bioscoop, theater, een straatshow en
zelfs een synagoge. Het viel mij op dat overal het podium alle aandacht
kreeg, maar dat het zitgedeelte in de zaal werd verwaarloosd en overal
hetzelfde was. Ik wilde dat veranderen en besloot een speciaal soort
zitgedeelte te ontwerpen."
Wat zijn de vernieuwende aspecten van dit `zit-systeem'?
"Het ontwerp geeft een nieuwe organisatie en vormgeving aan het
zitgedeelte voor het publiek. Het systeem is gemaakt van een elastische
stof, die zich vormt naar het lichaam van degene die er in zit: een
beetje zoals een hangmat. Het bestaat uit `hokjes' die vergroot of
verkleind kunnen worden, door bijvoorbeeld verschillende hokjes samen
te voegen. Je kan in je eentje zitten, met zijn tweeën of zelfs met een
hele groep."
Wat voor rol speelde de locatie bij het ontwerp?
"Drie zijden van de locatie zijn muur, maar de vierde is open. Bij het
ontwerp van het systeem heb ik rekening gehouden met de wind die vanuit
zee komt. Deze balans van de natuur en het menselijke, dat
gesymboliseerd wordt door de muren, komt terug in het systeem. Als de
zit-hokjes leeg zijn, kan de wind vrij met de stof spelen.
Aanpassingsvermogen is het leidende concept van het project."
Wat voor andere ideëen zitten er nog in het project verwerkt?
"De bedoeling van het ontwerp is verder te gaan dan alleen het visuele,
zoals in een normaal theater; het gevoel van de wind speelt in mijn
ontwerp ook een rol. Het is eigenlijk niet nodig om de muzikanten te
zien; in een synagoge, bijvoorbeeld, kunnen de vrouwen de chazan immers
ook niet zien.
Daarnaast zit er een tweede dimensie aan het project. De mensen in het
zit-systeem kunnen bewegen en zich verplaatsen. De mensen in de straat
kunnen aan de achterkant naar hen kijken, waarmee je een tweede
voorstelling creëert. Ook wordt hierdoor de balans tussen het statische
van de stedelijke omgeving en het dynamische van de natuur nog eens
benadrukt."