EUclaim en Consumentenbond publiceren dagelijks lijst probleemvlucht

Persbericht van EUClaim B.V.

Brummen - Vanaf vandaag publiceert EUclaim dagelijks een lijst met alle langdurig vertraagde en geannuleerde vluchten van en naar Nederland op www.euclaim.nl en www.consumentenbond.nl. De lijst kan zowel per luchthaven als luchtvaartmaatschappij opgevraagd worden en gaat terug tot 1 januari. Vertraagde passagiers op deze vluchten kunnen met één druk op de knop hun financiële compensatie claimen via EUclaim.

Bij vertraging recht op compensatie tot EUR 600,- p.p. EUclaim registreert alle vliegtuigbewegingen boven Nederland. Als een vliegtuig is vertraagd of een vlucht geannuleerd wordt door de medewerkers van EUclaim direct de oorzaak geanalyseerd. Een vliegtuigpassagier heeft recht op compensatie indien de passagier met meer dan drie uur vertraging op de bestemming aankomt. Er mag geen sprake zijn van buitengewone omstandigheden zoals slecht weer en stakingen op de luchthaven. Afhankelijk van de vliegafstand kan deze compensatie oplopen van EUR 250,- tot EUR 600,-.

Duidelijke informatievoorziening voor vertraagde luchtvaartpassagiers "Het is belangrijk de consument duidelijk te maken in welke gevallen passagiers nu wel of geen recht hebben op compensatie", zegt Hendrik Noorderhaven directeur van EUclaim, een bedrijf dat zich inspant om de belangen van passagiers te behartigen. "In zo'n 35% van alle vertragingen kan een luchtvaartmaatschappij daar niets aan doen. Maar feit blijft dat 65% niet het gevolg zijn van buitengewone omstandigheden. En dan heeft de passagier gewoon recht op compensatie voor verloren tijd die tot EUR 600,- per passagier kan oplopen. Op de door ons gepubliceerde lijsten kun je in één oogopslag zien of je recht hebt of niet."

Consumentenbond
De Consumentenbond heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met EUclaim. Gezamenlijk willen zij gedupeerde vliegtuigpassagiers helpen om de financiële compensatie bij de luchtvaartmaatschappij te claimen. Via zowel de website van de consumentenbond
(http://www.consumentenbond.nl//campagnes/luchtvaart/home/) als via de website van EUclaim (www.euclaim.nl) kunnen consumenten online advies krijgen of ze recht hebben op financiële compensatie en direct hun claim indienen bij de luchtvaartmaatschappijen.

Facebook
Vorige week introduceerde EUclaim een Facebook pagina (www.facebook.com/euclaim) waarop vliegtuigpassagiers hun ervaringen en informatie over vertraagde vluchten kunnen delen. De juristen van EUclaim geven direct online advies via Facebook om gedupeerde vliegtuigpassagiers te helpen.




Razende Robot Reporter