EUclaim en Consumentenbond publiceren dagelijks lijst probleemvlucht
Persbericht van EUClaim B.V.
Brummen - Vanaf vandaag publiceert EUclaim dagelijks een lijst met alle
langdurig vertraagde en geannuleerde vluchten van en naar Nederland op
www.euclaim.nl en www.consumentenbond.nl. De lijst kan zowel per
luchthaven als luchtvaartmaatschappij opgevraagd worden en gaat terug
tot 1 januari. Vertraagde passagiers op deze vluchten kunnen met één
druk op de knop hun financiële compensatie claimen via EUclaim.
Bij vertraging recht op compensatie tot EUR 600,- p.p.
EUclaim registreert alle vliegtuigbewegingen boven Nederland. Als een
vliegtuig is vertraagd of een vlucht geannuleerd wordt door de
medewerkers van EUclaim direct de oorzaak geanalyseerd. Een
vliegtuigpassagier heeft recht op compensatie indien de passagier met
meer dan drie uur vertraging op de bestemming aankomt. Er mag geen
sprake zijn van buitengewone omstandigheden zoals slecht weer en
stakingen op de luchthaven. Afhankelijk van de vliegafstand kan deze
compensatie oplopen van EUR 250,- tot EUR 600,-.
Duidelijke informatievoorziening voor vertraagde luchtvaartpassagiers
"Het is belangrijk de consument duidelijk te maken in welke gevallen
passagiers nu wel of geen recht hebben op compensatie", zegt Hendrik
Noorderhaven directeur van EUclaim, een bedrijf dat zich inspant om de
belangen van passagiers te behartigen. "In zo'n 35% van alle
vertragingen kan een luchtvaartmaatschappij daar niets aan doen. Maar
feit blijft dat 65% niet het gevolg zijn van buitengewone
omstandigheden. En dan heeft de passagier gewoon recht op compensatie
voor verloren tijd die tot EUR 600,- per passagier kan oplopen. Op de
door ons gepubliceerde lijsten kun je in één oogopslag zien of je recht
hebt of niet."
Consumentenbond
De Consumentenbond heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met
EUclaim. Gezamenlijk willen zij gedupeerde vliegtuigpassagiers helpen
om de financiële compensatie bij de luchtvaartmaatschappij te claimen.
Via zowel de website van de consumentenbond
(http://www.consumentenbond.nl//campagnes/luchtvaart/home/) als via de
website van EUclaim (www.euclaim.nl) kunnen consumenten online advies
krijgen of ze recht hebben op financiële compensatie en direct hun
claim indienen bij de luchtvaartmaatschappijen.
Facebook
Vorige week introduceerde EUclaim een Facebook pagina
(www.facebook.com/euclaim) waarop vliegtuigpassagiers hun ervaringen en
informatie over vertraagde vluchten kunnen delen. De juristen van
EUclaim geven direct online advies via Facebook om gedupeerde
vliegtuigpassagiers te helpen.
Razende Robot Reporter