Duits-Nederlandse Handelskamer
DNHK: meer dan 900 ledenbedrijven
Den Haag, 2 augustus 2011
De Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) heeft voor het eerst sinds
vijf jaar de grens van 900 ledenbedrijven doorbroken. Eind juli kon de
Handelskamer de specialist voor industriële verpakkingen Günter
Püschmann GmbH & Co KG uit het Duitse Wuppertal als 900ste
verenigingslid verwelkomen.
"Daarmee hebben we alleen al in het lopende jaar bijna 100 nieuwe leden
geworven", zegt DNHK-directeur Axel Gerberding verheugd. Volgens hem is
het succes van de Handelskamer vooral terug te voeren op het brede
aanbod aan dienstverleningen en de aan beide zijden van de grens
gestegen interesse in het buurland. Ondanks de moeilijke economische
randvoorwaarden van de afgelopen jaren zag de Handelskamer het aantal
lidmaatschapsaanvragen vooral in de laatste twaalf maanden behoorlijk
toenemen. "De interesse was ook tijdens de economische crisis groot",
benadrukt Gerberding. Dat toont volgens hem aan dat de economische
samenwerking tussen beide landen nog steeds toeneemt. Onder de leden
zijn 480 Nederlandse bedrijven, 420 komen uit Duitsland.
De DNHK is al meer dan 100 jaar het eerste aanspreekpunt voor
ondernemingen in beide landen, die op de buurmarkt actief willen
worden. De Handelskamer werd in 1905 in Düsseldorf als vereniging
opgericht en biedt dienstverleningen als exportadvies, bemiddeling van
zakenpartners en juridisch, personeels- en belastingadvies. Daarnaast
worden jaarlijks meer dan 50 evenementen georganiseerd om contacten
tussen ondernemingen in beide landen te leggen. Het netwerk van de
Handelskamer geldt al jaren als grootste economisch platform binnen het
Nederlands-Duits bedrijfsleven.
"In de afgelopen jaren hebben wij onze dienstverlening voor leden
consequent uitgebreid", zo onderbouwt Gerberding de groei van het
aantal leden. Dat heeft volgens hem niet in de laatste plaats de
communicatie tussen de bedrijven onderling verbeterd. De leden
presenteren zichzelf op de website van de DNHK aan een breed publiek in
het buurland en komen in informele sfeer bijeen, bijvoorbeeld tijdens
het jaarlijkse DNHK-Zomerfeest of grote evenementen zoals het
aanstaande EK hockey in Mönchengladbach. Via het eigen
Members-for-Members programma kunnen ledenbedrijven van de Handelskamer
hun diensten tegen speciale voorwaarden aan andere bedrijven aanbieden.
"De actuele resultaten liggen duidelijk boven verwachting", aldus
Gerberding. Hij gaat ervan uit dat de positieve ontwikkeling zich
verder voortzet.