Ontwikkelaar bewijst dat crisis.nl te duur is
Persbericht van Shock Media BV
Ontwikkelaar bewijst dat gefaalde overheidswebsite crisis.nl veel te
duur is door zelf een redundante site te ontwikkelen die miljoenen hits
aankan.
500.000 euro heeft het de belastingbetaler gekost, de gefaalde
overheidswebsite www.crisis.nl. In geval van een incident of
noodsituatie gebruikt de overheid deze website om actuele en mogelijk
urgente informatie te verstrekken. Bij elke crisis, zoals onder andere
de brand in Moerdijk, werd de website volledig onbereikbaar door
capaciteitstekort. Inmiddels heeft het Ministerie van Veiligheid en
Justitie al aangegeven nog meer geld beschikbaar te stellen voor dit
project.
Internet Service Provider Shock Media B.V. te Almelo heeft als protest
tegen de enorm hoog opgelopen kosten van het gefaalde www.crisis.nl in
enkele dagen tijd een alternatief in het leven geroepen:
www.crisis2.nl. Op deze website valt te lezen dat deze getest is met
meer dan twee miljoen bezoekers per minuut en dubbel uitgevoerd is op
het gebied van hardware en internetverbindingen. De kosten van dit
alternatief zijn ongeveer 75% lager dan wat de bekritiseerde
overheidswebsite op dit moment kost. Terwijl de capaciteit vele malen
hoger is.
Alain Gotz, algemeen directeur van Shock Media B.V., benadrukt dat de
huidige www.crisis2.nl opstelling veel beter is dan de
overheidswebsite, maar niet onfaalbaar. Er is voor meer capaciteit een
kleine investering nodig waartoe de ISP uit Almelo zich niet geroepen
voelt; "Wij hebben www.crisis2.nl als protest opgezet om te bewijzen
dat het ten eerste veel goedkoper kan en ten tweede veel beter. We
hebben echter geen behoefte om verder bedrijfsbudget hieraan te
spenderen en capaciteit verder uit te breiden. In ieder geval niet
zolang de overheid ervoor kiest om absurde bedragen te betalen aan
partijen die al jaren lang weten te falen in de primaire taak waarvoor
ze zijn ingeschakeld".
Links:
http://www.shockmedia.nl
Razende Robot Reporter