Gemeente Haaren
Communicatieplan vastgesteld
nieuws
Op 26 juli 2011 stelde het college van B&W het communicatieplan
"communicatie als brug" vast.
Het vorige communicatieplan "in goed vertrouwen" werd relatief recent,
in maart 2010, vastgesteld door het college van B&W. Toch vormde een
tweetal ontwikkelingen aanleiding om dit plan te herzien.
a. Het collegeprogramma 2010 - 2014
b. De in 2010 doorgevoerde organisatieontwikkeling.
In het nieuwe communicatieplan constateert het college dat de kloof
tussen burgers en overheid een ontwikkeling is die zich de laatste
jaren steeds sterker aftekent, ook op lokaal niveau. Dit is een tendens
die het college zorgen baart. Het nieuwe communicatieplan gaat er
vanuit dat brede en vernieuwende communicatie de brug kan vormen die de
kloof tussen gemeente en inwoners dicht.
Met de vaststelling van dit communicatieplan kiest het college ervoor
om de communicatie en burgerparticipatie rondom projecten en
activiteiten zo breed mogelijk in te zetten. Per project of activiteit
worden belangstellenden en belanghebbenden uitgenodigd om mee te denken
en mee te praten. Bij grotere projecten worden incidentele
klankbordgroepen geformeerd uit de aan dat project gelieerde
belangstellenden en belanghebbenden. Het college kiest er nadrukkelijk
niet voor om bij verschillende projecten in overleg te gaan met
structurele belangengroeperingen of klankbordgroepen.
Daarnaast nodigt het college, in het kader van communicatie en
burgerparticipatie, enkele malen per jaar bepaalde doelgroepen uit om
met hen in gesprek te gaan aan de hand van een actueel thema of de
algemene gang van zaken. Eenmaal per jaar zijn dat de inwoners uit de
dorpen, per dorp afzonderlijk.
Verder zijn de doelgroepen bijvoorbeeld: jongeren, woningzoekenden,
ondernemers, ouderen etc.
Het college is ook voornemens om eenmaal per jaar, gekoppeld aan een
thema of een evenement, "open huis" te organiseren, om zo de drempel
van het gemeentehuis verder te verlagen.
Al bestaande communicatieactiviteiten, zoals de telefonische
spreekuren, veteranendag, welkom nieuwe inwoners, ontvangst van
schooljeugd e.d. hebben hun nut bewezen en worden dus uiteraard
gehandhaafd.
Het volledige communicatieplan kunt u vinden op onze website.