Rijksoverheid
18 juli 2011
Beantwoording vragen van het lid Pechtold over de verklaring van de
ingenieur van Royal Haskoning aangaande de mislukte
helikopterevacuatie in Sirte, Libië
Geachte Voorzitter,
Graag bieden wij u hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld
door het lid Pechtold over de verklaring van de ingenieur van Royal Haskoning
aangaande de mislukte helikopterevacuatie in Sirte, Libië. Deze vragen werden
ingezonden op 20 juni 2011 met kenmerk 2011Z13244.
De Minister van Buitenlandse Zaken, De Minister van Defensie,
Dr. U. Rosenthal Drs. J.S.J. Hillen
Antwoorden van de heer U. Rosenthal, Minister van Buitenlandse Zaken,
en de heer Hillen, Minister van Defensie, op vragen van het lid Pechtold
(D66) over de verklaring van de ingenieur van Royal Haskoning
aangaande de mislukte helikopterevacuatie in Sirte, Libië.
Vraag 1
Wat is uw reactie op het interview dat een ingenieur heeft gegeven aan Nieuwsuur
over de mislukte helikopterevacuatie op het strand van Sirte in Libië? 1)
Antwoord
De regering heeft kennis genomen van het genoemde interview.
Vraag 2
Klopt het dat de ingenieur, zoals hij zelf beweert, niet op de hoogte was van het
feit dat zijn evacuatie een geheime operatie was? Zo ja, waarom was hij hier niet
van op de hoogte? Was dit een bewuste keuze?
Vraag 5
Klopt het dat de ingenieur met anderen sprak over zijn evacuatie? Hoe verklaart u
dit in het licht van de geheime operatie? Trad de ingenieur hiermee buiten
gemaakte afspraken?
Antwoord
De ingenieur is vanwege het geheime karakter van de operatie verzocht niet te
spreken met anderen over de evacuatieoperatie. Op basis van zijn verklaring
wordt aangenomen dat de ingenieur met de hem bekende bewaker van zijn
compound heeft gesproken over zijn evacuatie per helikopter. Of de ingenieur hier
ook met anderen over heeft gesproken is niet bekend.
Vraag 3
Klopt het dat de ingenieur, zoals hij zelf beweert, een half uur lang mét bagage op
het strand heeft staan wachten? Hoe verklaart u het dat een evacué van een
geheime missie zo lang met bagage op een open plek moet staan? Hoe beoordeelt
u dit met de kennis van nu?
Antwoord
De ingenieur is op de met Hr. Ms. Tromp afgesproken tijd met slechts handbagage
naar de beoogde oppiklocatie gegaan. Dat tijdstip was inderdaad ongeveer een
half uur eerder dan de beoogde landingstijd van de helikopter, zodat de helikopter
niet zou hoeven te wachten bij aankomst. Daarbij speelde mee dat de situatie in
de directe omgeving van de ingenieur naar zijn zeggen rustig was en dat er,
behoudens een bewaker op de compound, geen gewapende personen te zien
waren.
Vraag 4
Hoe verklaart u de tegenstrijdigheid tussen de reconstructie van de
helikopterbemanning, waaruit blijkt dat de ingenieur op het strand met iemand
stond te praten, met de verklaring van de ingenieur zelf die stelt dat hij op dat
moment alleen op het strand stond? Welke versie is volgens u correct? Hoe
verklaart u deze tegenstrijdigheid?
Antwoord
Het kabinet wijst voor het antwoord op deze vraag op het feitenrelaas van het
kabinet (kamerstuk 32709, nr 1), de lijst van vragen en antwoorden en het
feitenrelaas van Royal Haskoning (beide kamerstuk 32709, nr 3). Met betrekking
tot vermeende tegenstrijdigheden houdt het kabinet vast aan de informatie zoals
vervat in voornoemde stukken en hetgeen in het plenaire debat van 29 maart met
de Tweede Kamer is gedeeld.
Vraag 6
Heeft u de ingenieur op enig moment verboden dan wel aangeraden niet naar
voren te treden? Zo ja, wanneer?
Antwoord
Neen.
Vraag 7
Heeft u Royal Haskoning op enig moment aangeraden hun ingenieur te motiveren
niet naar voren te treden? Zo ja, wanneer?
Antwoord
Neen.
1) Nieuwsuur, 14 juni 2011