Belgische Federale Overheid
Nieuwe tool helpt sociale fraude beter op te sporen
Datum: 18 juli 2011
De FOD Sociale Zekerheid testte, samen met de FOD Werkgelegenheid en de
Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD), een nieuwe tool om
sociale fraude efficiënter op te sporen. De eerste resultaten zijn
alvast erg positief: er werden veel meer inbreuken vastgesteld.
Rijke bron aan informatie over gecontroleerde werkgevers
De FOD Sociale Zekerheid beschikt over een databank 'OASIS' die heel
wat gegevens bevat over de gecontroleerde werkgevers: zowel informatie
op vlak van de sociale zekerheid als fiscale gegevens. De vier federale
sociale inspectiediensten maken gebruik van deze databank: de DG
Sociale Inspectie van de FOD Sociale Zekerheid, de dienst Toezicht op
de sociale wetten van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal
Overleg, de inspectiedienst van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
en de inspectiedienst van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening.
Nieuwe tool zoekt statistische verbanden
De nieuwe tool zoekt statistische verbanden in de huidige databank
'OASIS' en analyseert welke kenmerken erop kunnen wijzen dat een
werkgever fraudeert. Bijvoorbeeld een sterke stijging of daling van de
omzet, plotseling veel werknemers in dienst nemen of ontslaan,...
Werkgevers die aan een specifieke combinatie van kenmerken
beantwoorden, krijgen door het systeem een hoge risicofactor toegekend.
Deze manier van verbanden zoeken heet 'datamining'.
De tool laat ook toe om heel uiteenlopende inbreuken te detecteren:
niet-aangegeven werknemers, niet-gemelde werven, misbruik van
tijdelijke werkloosheid, ongeoorloofde onderaanneming, tewerkstelling
van buitenlandse werknemers die niet in orde zijn en zwartwerk.
Meer dan een verdubbeling in het aantal vastgestelde inbreuken
Tijdens de testperiode werden er in de bouwsector controles uitgevoerd
bij werkgevers met een - volgens de nieuwe tool - hoge risicofactor.
Bij maar liefst 2/3 van de werkgevers werden effectief inbreuken
vastgesteld (terwijl dit anders gemiddeld 10 % is).
Dankzij het nieuwe systeem zal de sociale inspectie dus gerichter
controles kunnen uitvoeren en de prioriteit kunnen geven aan
risicogevallen. Hoeveel dit financieel zal opbrengen, zou tegen eind
oktober geweten zijn. Tegen dan wordt het proefproject verder
geanalyseerd.
Ambitieus in de strijd tegen de sociale fraude
De FOD Sociale Zekerheid is steeds op zoek naar initiatieven om de
controlemethodiek van de sociale inspecteurs te verbeteren: herkennen
van bepaalde patronen in fraudegedrag, beter begrijpen van
fraudesystemen, informatie-uitwisseling over concrete ervaringen,....
De nieuwe tool is dan ook een belangrijke stap voorwaarts.
In deze eerste testfase wordt de tool enkel toegepast op de bouwsector.
In een volgende fase zal de tool beter aangepast worden aan de
behoeftes van de sociale inspecteurs en zal de scope uitgebreid worden
(controles bij andere sectoren, nieuwe verbanden zoeken,...).
Meer informatie via press@minsoc.fed.be.