Hogeschool Windesheim
residenceâ bij Windesheim
Fulltime ondernemer âin residenceâ bij Windesheim
Persbericht, 8 juli 2011
Studenten van Windesheim krijgen vanaf nu uit de eerste hand advies
over ondernemen in het MKB. Ronald Peeks, ondernemer en medeoprichter
van Aha! marktonderzoek en marketingadvies, treedt een jaar in dienst
van de opleiding Small Business en Retail Management. Als âentrepreneur
in residenceâ zal hij één dag per week zijn enthousiasme voor het
ondernemerschap overbrengen aan zijn studenten. Met dit van oorsprong
Amerikaanse onderwijsconcept wil Windesheim de studenten enerzijds
inspireren en anderzijds een realistisch beeld geven van wat er bij
ondernemen komt kijken.
Het is niet bijzonder dat de opleiding Small Business en Retail
Management zich op ondernemerschap richt. Alle docenten staan met een
been in het werkveld. Het unieke is dat de âentrepreneur in residenceâ
geen eenmansbedrijfje heeft, ZZPâers geven namelijk vaker les in het
hbo, maar dat dit een fulltime ondernemer is met een eigen bedrijf met
personeel. Dit geeft een breder beeld van wat het betekent om te
ondernemen in het MKB. Voor Ronald Peeks is het een uitdaging om het
lesgeven te combineren met zijn fulltime ondernemerschap. âEen eigen
bedrijf vergt veel tijd en aandacht. Ik zie het lesgeven bij Windesheim
echter als een unieke kans en ik heb er veel zin in. Het is voor mij
ook nieuw, maar ondernemen is uitproberen,â aldus de ondernemer.
Bij veel economische opleidingen ligt de focus op wat grote bedrijven
nodig hebben en hoe deze functioneren, terwijl 80% van de studenten
terecht komt in het midden- en kleinbedrijf van Nederland. Voor
studenten is het vaak onvoldoende duidelijk hoe het ondernemen in
elkaar steekt, wat daarbij komt kijken en hoe de processen lopen in het
MKB. Ronald Peeks kan dit beamen: âhet MKB komt bijna niet aan bod in
het hoger onderwijs, terwijl Nederland wel meer eigen ondernemers kan
gebruiken.â
In de Verenigde Staten is het al langer gebruikelijk om een âondernemer
in huisâ te hebben. Directeuren en managers van bedrijven zien het als
maatschappelijke taak om hun kennis te delen met studenten. Ronald kan
zich daar in vinden: âondernemers hebben idealen en proberen hun dromen
te verwezenlijken. Mijn ideaal is het overbrengen van mijn kennis op
jonge mensen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat de studenten een
realistisch beeld krijgen van ondernemen. Er komt meer bij kijken dan
ze in eerste instantie denken.â
Naast het les geven adviseert Ronald de studenten ook bij het opzetten
en voeren van hun eigen studentbedrijf. Wie anders dan de ondernemer
zelf, kan advies geven over hoe je omgaat met praktijkproblemen.
âSommige studenten denken dat hun product volgende week in de Blokker
kan liggen. Daar komt natuurlijk veel meer bij kijken. Naast het maken
van de juiste afspraken met leveranciers, vinden er bijvoorbeeld
stevige prijsonderhandelingen plaats. Als je dit voor het eerst moet
doen, kan dat heel lastig zijn,â volgens Ronald.
Voor de studenten werkt het les krijgen van een ondernemer inspirerend
en verhelderend. Naast dat ze goede tips en adviezen krijgen, zijn ze
zelf ook in de gelegenheid om hun verwachtingen ten opzichte van het
ondernemen te toetsen aan de werkelijkheid. Dit geeft het onderwijs en
de opleiding Small Business en Retail Management een extra dimensie.