Horeca/recreatie blijft achter bij beschermen personeel tegen lawaai


Oplossingen voor beschermen personeel zijn mogelijk

UTRECHT, 20110530 -- De sector horeca en recreatie blijft achter bij het beschermen van het personeel tegen gehoorbeschadiging, zo blijkt uit het jaarverslag van de arbeidsinspectie over 2010. De inspectieresultaten van 2010 duiden in het algemeen op een geleidelijk dalende aandacht voor arbobeleid in bedrijven. Voor het arbobeleid op het gebied van preventie van gehoorschade springt de sector horeca en recreatie er negatief uit. Zo ontbraken volgens de arbeidsinspectie bij het merendeel van de discotheken structurele maatregelen voor de aanpak van hoge geluidsbelastingen en droeg het personeel geen gehoorbescherming.

Zachter zetten van muziek of maatregelen treffen tegen de galm zijn maatregelen die eenvoudig getroffen kunnen worden in horecazaken en recreatieondernemingen. Horeca ondernemers zullen dat wellicht niet willen, omdat ze daarmee vrezen de aantrekkelijkheid van hun zaak voor klanten te verminderen. Dan blijft als mogelijkheid onder andere over om het personeel gehoorbescherming aan te bieden. Dat lijkt ook onwenselijk, immers het personeel moet communiceren met de klanten.

Er zijn echter diverse technische mogelijkheden om zowel het gehoor te beschermen, als communicatie tussen klant en personeelslid mogelijk te maken.

Lees het gehele artikel hierover in het juni nummer van Geluidnieuws: http://www.geluidnieuws.nl/n/horeca.html





Geluidnieuws