Dienstenbond CNV



30 mei 2011

Bankpersoneel vindt eigen ontwikkelingskansen belangrijker dan beloning

Uit peiling `Rondom 10' ism CNV blijkt: topbankiers hebben imago en werkplezier van bankmedewerker zwaar aangetast

Een peiling van `Rondom 10' onder leden van vakbonden, waaronder CNV Dienstenbond toont aan dat het aangetaste imago van de banken een doorn in het oog is van de gemiddelde bankmedewerker. Beelden over het grote graaien aan de top sluiten totaal niet aan bij wat de gemiddelde medewerker bij de banken van belang vindt. Zo zegt 68% van de respondenten prikkels als ontwikkelingskansen en werkomstandigheden, waaronder bijvoorbeeld het `nieuwe werken', veel belangrijker te vinden in het werk dan variabele beloning. 67% van hen geeft aan variabele beloning niet van belang te vinden en maar liefst 79% is voor een wettelijke plafond aan de bonussen. Ike Wiersinga, bestuurder bij CNV Dienstenbond: "De peiling laat zien dat het hele gedoe over de bonussen vooral iets is van de top 100 binnen de banken. De gemiddelde bankemployee neemt er duidelijk afstand van. De top 100 heeft het verpest voor de rest."

Systeem centraal, niet de klant
Bankmedewerkers geven er blijk van heel goed te begrijpen wat er leeft onder hun klanten.
Zo zegt 52% van hen het wantrouwen van zijn klanten zeer begrijpelijk te vinden. Maar liefst 67% vindt de bancaire wereld en de producten veel te ondoorzichtig voor de consument en 55% vindt dat de banken misbruik hebben ge maakt van het gebrek aan kennis bij de consument. Wiersinga, bestuurder van CNV Dienstenbond: "Uit de peiling komt naar voren dat de Top die zo graag weer naar de klant wil luisteren gewoon zijn oor te luisteren kan leggen bij zijn eigen personeel. Zij weten heel goed wat er leeft onder de klanten. Nieuwe leiders moeten in gesprek met hun eigen personeel om de weg naar de klant weer te vinden."