30 mei 2011
Bankpersoneel vindt eigen ontwikkelingskansen belangrijker dan beloning
Uit peiling `Rondom 10' ism CNV blijkt: topbankiers hebben imago en
werkplezier van bankmedewerker zwaar aangetast
Een peiling van `Rondom 10' onder leden van vakbonden, waaronder CNV
Dienstenbond toont aan dat het aangetaste imago van de banken een doorn
in het oog is van de gemiddelde bankmedewerker. Beelden over het grote
graaien aan de top sluiten totaal niet aan bij wat de gemiddelde
medewerker bij de banken van belang vindt. Zo zegt 68% van de
respondenten prikkels als ontwikkelingskansen en werkomstandigheden,
waaronder bijvoorbeeld het `nieuwe werken', veel belangrijker te vinden
in het werk dan variabele beloning. 67% van hen geeft aan variabele
beloning niet van belang te vinden en maar liefst 79% is voor een
wettelijke plafond aan de bonussen. Ike Wiersinga, bestuurder bij CNV
Dienstenbond: "De peiling laat zien dat het hele gedoe over de bonussen
vooral iets is van de top 100 binnen de banken. De gemiddelde
bankemployee neemt er duidelijk afstand van. De top 100 heeft het
verpest voor de rest."
Systeem centraal, niet de klant
Bankmedewerkers geven er blijk van heel goed te begrijpen wat er leeft
onder hun klanten.
Zo zegt 52% van hen het wantrouwen van zijn klanten zeer begrijpelijk
te vinden. Maar liefst 67% vindt de bancaire wereld en de producten
veel te ondoorzichtig voor de consument en 55% vindt dat de banken
misbruik hebben ge maakt van het gebrek aan kennis bij de consument.
Wiersinga, bestuurder van CNV Dienstenbond: "Uit de peiling komt naar
voren dat de Top die zo graag weer naar de klant wil luisteren gewoon
zijn oor te luisteren kan leggen bij zijn eigen personeel. Zij weten
heel goed wat er leeft onder de klanten. Nieuwe leiders moeten in
gesprek met hun eigen personeel om de weg naar de klant weer te
vinden."
Dienstenbond CNV