Ingezonden persbericht

Nuon winnaar onderzoek naar energieleveranciers

Eneco na twee overwinningen onttroond in online onderzoek van WUA!

De website van Nuon presteert het best wanneer respondenten zich online oriënteren op een energieleverancier. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in mei uitvoerde. Nuon herovert de koppositie daarmee op Eneco, dat de voorgaande twee metingen van het onderzoek wist te winnen. Oxxio maakt indruk door van de elfde naar de derde plaats te stijgen. De respondenten gaven in totaal 208 individuele beoordelingen over 36 verschillende websites.

De 17 best presterende websites volgens de Web Performance Scan van april

De onderzoeksresultaten
Nuon toont ten opzichte van de vorige meting verbetering op twee belangrijke aspecten. Zo weten meer respondenten de weg naar de website te vinden: 67,5% tegenover 57,5% in november 2010. Meer dan 90% van deze bezoekers besluit bovendien om na de eerste indruk door te klikken op Nuon.nl. Uiteindelijk zou 17,5% van de respondenten op basis van de online oriëntatie voor Nuon kiezen.

Eneco daalt een plaats op de ranglijst, maar met een hogere Web Performance Score dan zes maanden eerder. Vooral de online vindbaarheid toont een opvallende verbetering. Kwam in november 2010 nog 32,5% van de respondenten op Eneco.nl terecht, ditmaal bedraagt dit aandeel 60%. De website scoort een eerste plaats op het thema Web Imago en scoort ook goed op Vertrouwen. Ook Eneco wordt door 17,5% van de respondenten als favoriet aangewezen.

Oxxio stijgt van de elfde naar de derde plaats op de ranglijst. De vindbaarheid stijgt aanzienlijk van 32,5% naar 52,5%. Ook op thema's als Eerste Indruk, Vormgeving en Voorkeur scoort Oxxio.nl hoger dan tijdens de vorige meting. 15% van de respondenten zou op basis van de vrije online oriëntatie overstappen naar Oxxio.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 21 en 49 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren op producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een energieleverancier om naar over te stappen. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: mei 2011
Case: 'U hoort om u heen dat er tegenwoordig steeds meer keuze is tussen verschillende energieleveranciers en verschillende soorten stroom. Om die reden gaat u op het internet oriënteren of het wellicht ook voor u interessant is om van leverancier over te stappen.'
Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek
Leeftijd: tussen de 21 en 49 jaar oud
Verdeling geslacht: 55% vrouw, 45% man
Plaats onderzoek: Amsterdam
Herkomst respondenten: heel Nederland
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet
Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: november 2011

Noot voor de redactie (