Vrije Universiteit Amsterdam

OPAL-schema: OPerationalized ALignment


* Startdatum: 30-05-2011


* Tijd: 11.45


* Locatie: Aula


* Titel: Operationalized Alignment. Assessing feasibility of value constellations exploiting innovative services


* Spreker: Z. Kräussl


* Promotor: prof.dr. Y.H. Tan


* Onderdeel: Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde


* Wetenschapsgebied: Economie


* Evenementtype: Promotie

Bedrijven vormen steeds vaker netwerken om samen in de complexe behoeften van klanten te voorzien. Bij netwerken maken bedrijven gebruik van elkaars kernvaardigheden om producten of diensten aan te bieden die elk bedrijf afzonderlijk niet zou kunnen aanbieden. Een van de eerste knelpunten bij het vercommercialiseren van innovatieve diensten is het vinden van een netwerk (in de vorm van deelnemende bedrijven en samenwerkende ICT) die haalbaar is voor de levering van de dienst. Zsófia Kräussl-Derzsi introduceert in haar proefschrift het OPAL-schema.

Het is essentieel om te onderzoeken of de innovatieve dienst in principe financieel en technologisch haalbaar zou zijn voor levering in een commerciële markt, voordat aanzienlijke bedragen worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van de betreffende dienst. De haalbaarheidsbeoordeling zou dan ook moeten resulteren in een coherente analyse op basis van de simulatie en evaluatie van marktgedreven kenmerken die zich voor zouden kunnen doen in de werkelijke bedrijfssetting.

Kräussl-Derzsi introduceert het OPAL-schema, dat is ontwikkeld om als basis voor een dergelijk haalbaarheidsonderzoek te kunnen dienen. Het schema gaat uit van het gegeven dat conceptueel modelleren van zowel bedrijfs- als technologiedomeinen kan helpen om de haalbaarheidskwesties van complexe, werkelijke problemen in een setting met meerdere belanghebbenden op eenvoudige wijze te onderzoeken en aan te pakken. Bovendien maakt conceptueel modelleren het mogelijk om verschillende domeinspecifieke weergaven aan elkaar te verbinden, waardoor de bedrijfs- en technologieaspecten van dienstverlening op één lijn kunnen worden gebracht. De uitgangspunten van het OPAL-schema werden getest in complexe, op de werkelijkheid gebaseerde casestudies.

Meer informatie over het proefschrift via VU-DARE
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam