Misbruik Telefooncentrales ( PABX Fraude)
bedrijven benadeeld door onbevoegd gebruik van telefooncentrale
Provincie Groningen , 30-05-2011 o De regiopolitie Groningen
waarschuwt bedrijven en overheidsinstellingen in verband met misbruik
van telefooncentrales. Het is geen nieuw fenomeen. Deze vorm van fraude
steekt telkens weer de kop op.
Criminelen
De politie wordt de laatste tijd geconfronteerd met aangiften van
bedrijven die zijn benadeeld doordat onbevoegd gebruik werd gemaakt van
hun telefooncentrale. Criminelen proberen op onrechtmatige wijze
toegang te verkrijgen tot telefooncentrales van overheidsinstellingen
en bedrijven met als doel deze telefooncentrale te misbruiken voor
eigen doeleinden.Voor criminelen is deze vorm van inbreken, ook wel
'PABX fraude' genoemd, zeer lucratief omdatzo gesprekken opgebouwd
kunnen worden naar dure buitenlandse bestemmingen en/of dure
(buitenlandse) servicenummers. De telefooncentrales kunnen worden
gehackt omdat deze veelal zijn voorzien van het standaard (vanaf
fabriek) wachtwoord0000 of 1234 of 1111.Het misbruik wordt meestal pas
opgemerkt wanneer een hoge factuur wordt ontvangen van de telefoon
provider. De schade kan hierbij oplopen tot tienduizenden euros.
Tips
De politie probeert met het geven van enkele tips om de PABX fraude te
beperken.
- Verander het standaard wachtwoord (0000 of 1234 of 1111) van de
telefooncentrale.
- Zorg ervoor dat onbevoegden niet bij uw telefooncentrale kunnen komen
(beveiliging).
- Wijzig regelmatig wachtwoorden voor voicemailboxen /
tekstbeantwoorders.
- Stel alleen functies in die gebruikt worden i.v.m. 'open poorten'.
- Maak gebruik van een firewall.
- Blokkeer zo mogelijk (internationale) gesprekken
- Registreer zowel het inkomend als het uitgaand
telefoonverkeer (gesprekskosten top 10).
- Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie als u slachtoffer bent
geworden van deze PABX fraude en
overhandig hierbij zoveel mogelijk de gesprekslijsten.
Politie Groningen