HTM
* HTM directie: Afslanken om te concurreren en samenwerken om te
groeien
Nr. 11, 26 mei 2011
"Afslanken om te concurreren en samenwerken om te groeien", zo zei
Dirk le Clercq, algemeen directeur van HTM, tijdens een
persconferentie waarin de directie de plannen voor de toekomst
toelichtte. Het landschap en de markt van het openbaar vervoer is
drastisch aan het veranderen en de overheid wil flink bezuinigen op
het stedelijk openbaar vervoer. HTM wacht dat niet af en heeft
vooruitlopend op de komende ontwikkelingen een pakket maatregelen
opgesteld om het voortbestaan van HTM zeker te stellen en de
belangen van de reizigers en medewerkers te dienen. Dit pakket, met
de titel PERSPECTIEF 2013, heeft twee kernthema's: Afslanken om te
concurreren en Samenwerken om te groeien.
Afslanken om te concurreren
De organisatie van HTM wordt opnieuw ingericht. Het belang van de
reiziger is leidend en de planning en dienstregeling staan
centraal. Het vergroten van de efficiency leidt naar verwachting
tot een banenverlies van 250 medewerkers. Ook heeft het een effect
op de kwaliteit op straat. De functies liggen hoofdzakelijk in de
indirecte sfeer, zoals ondersteunende en staffuncties en van hoog
tot laag. De HTM directie wordt teruggebracht van 5 naar 3
directeuren en omdat het aantal afdelingen kleiner wordt zal ook
het aantal managers verminderen.
Door de aangekondigde bezuinigingen van de overheid op het openbaar
vervoer in de drie grote steden wordt naar verwachting ook het
voorzieningenniveau verder aangetast. Het vervoeraanbod zal met
zo'n 20% afnemen. Dat zal leiden tot een verder banenverlies van
200 functies waarbij het grotendeels om directe functies gaat.
Samenwerken om te groeien
Door de schaalvergroting van zowel de concessiegebieden als van de
deelnemers op de openbaar vervoermarkt ziet HTM zich genoopt om
aansluiting te zoeken bij een groter geheel. HTM is daarom in
gesprek met verschillende partijen. HTM wil een grotere rol gaan
spelen in de gehele mobiliteitsketen in de Randstad. HTM directeur
Dirk le Clercq pleit voor een andere inrichting van het openbaar
vervoer in de verstedelijkte gebieden. Het nieuwe OV-systeem zou
zelfbedruipend of "subsidieloos" moeten zijn, waarbij er een
kleinere rol voor de opdrachtgever en een grotere stem voor de
reiziger is weggelegd. Het OV-systeem moet in de eerste plaats zijn
gericht op een toename van het aantal reizigers in het OV en
ingericht rond grote vervoersstromen, ongeacht de bestuurlijke
aansturing of gekozen modaliteit.
HTM-directeur Le Clercq benadrukt dat HTM financieel gezond is. HTM
heeft de afgelopen vijf jaar al voor EUR 50 miljoen bezuinigd. Leed
HTM in 2009 nog een incidenteel verlies van EUR 13 miljoen, in 2010
slaagde HTM erin om dit verlies om te buigen in een winst van EUR 3
miljoen. Dit jaar kozen de reizigers voor het tweede
achtereenvolgend jaar HTM tot beste stadsvervoerder van Nederland.
De CPC Loop heeft een parcours met de start en finish op n centraal
punt: de Koningskade, langs het Malieveld. Als toeschouwer is de
CPC Loop prima met openbaar vervoer bereikbaar. Veel lijnen stoppen
bij het Centraal Station (op loopafstand van het Malieveld).
HTM kiest voor n nieuwe nummer om het voor de klanten nog
introductie van 0900-HTMINFO is er voortaan n nummer voor alle
vragen, klachten, ideen, gevonden voorwerpen en verwijzing naar
wl over kunnen naar een systeem waarbij alleen de OV-chipkaart
zondag 13 februari iedere week n halte in n richting afgesloten en
buiten dienst is. Tram 2 en 6 en RandstadRail 3 en 4 stoppen
Het HTM twitteraccount is HTM_reisinfo. Dit is het enige officile