HTM



* HTM directie: Afslanken om te concurreren en samenwerken om te groeien
Nr. 11, 26 mei 2011

"Afslanken om te concurreren en samenwerken om te groeien", zo zei Dirk le Clercq, algemeen directeur van HTM, tijdens een persconferentie waarin de directie de plannen voor de toekomst toelichtte. Het landschap en de markt van het openbaar vervoer is drastisch aan het veranderen en de overheid wil flink bezuinigen op het stedelijk openbaar vervoer. HTM wacht dat niet af en heeft vooruitlopend op de komende ontwikkelingen een pakket maatregelen opgesteld om het voortbestaan van HTM zeker te stellen en de belangen van de reizigers en medewerkers te dienen. Dit pakket, met de titel PERSPECTIEF 2013, heeft twee kernthema's: Afslanken om te concurreren en Samenwerken om te groeien.

Afslanken om te concurreren
De organisatie van HTM wordt opnieuw ingericht. Het belang van de reiziger is leidend en de planning en dienstregeling staan centraal. Het vergroten van de efficiency leidt naar verwachting tot een banenverlies van 250 medewerkers. Ook heeft het een effect op de kwaliteit op straat. De functies liggen hoofdzakelijk in de indirecte sfeer, zoals ondersteunende en staffuncties en van hoog tot laag. De HTM directie wordt teruggebracht van 5 naar 3 directeuren en omdat het aantal afdelingen kleiner wordt zal ook het aantal managers verminderen.
Door de aangekondigde bezuinigingen van de overheid op het openbaar vervoer in de drie grote steden wordt naar verwachting ook het voorzieningenniveau verder aangetast. Het vervoeraanbod zal met zo'n 20% afnemen. Dat zal leiden tot een verder banenverlies van 200 functies waarbij het grotendeels om directe functies gaat.

Samenwerken om te groeien
Door de schaalvergroting van zowel de concessiegebieden als van de deelnemers op de openbaar vervoermarkt ziet HTM zich genoopt om aansluiting te zoeken bij een groter geheel. HTM is daarom in gesprek met verschillende partijen. HTM wil een grotere rol gaan spelen in de gehele mobiliteitsketen in de Randstad. HTM directeur Dirk le Clercq pleit voor een andere inrichting van het openbaar vervoer in de verstedelijkte gebieden. Het nieuwe OV-systeem zou zelfbedruipend of "subsidieloos" moeten zijn, waarbij er een kleinere rol voor de opdrachtgever en een grotere stem voor de reiziger is weggelegd. Het OV-systeem moet in de eerste plaats zijn gericht op een toename van het aantal reizigers in het OV en ingericht rond grote vervoersstromen, ongeacht de bestuurlijke aansturing of gekozen modaliteit.

HTM-directeur Le Clercq benadrukt dat HTM financieel gezond is. HTM heeft de afgelopen vijf jaar al voor EUR 50 miljoen bezuinigd. Leed HTM in 2009 nog een incidenteel verlies van EUR 13 miljoen, in 2010 slaagde HTM erin om dit verlies om te buigen in een winst van EUR 3 miljoen. Dit jaar kozen de reizigers voor het tweede achtereenvolgend jaar HTM tot beste stadsvervoerder van Nederland.

De CPC Loop heeft een parcours met de start en finish op n centraal punt: de Koningskade, langs het Malieveld. Als toeschouwer is de CPC Loop prima met openbaar vervoer bereikbaar. Veel lijnen stoppen bij het Centraal Station (op loopafstand van het Malieveld). HTM kiest voor n nieuwe nummer om het voor de klanten nog introductie van 0900-HTMINFO is er voortaan n nummer voor alle vragen, klachten, ideen, gevonden voorwerpen en verwijzing naar wl over kunnen naar een systeem waarbij alleen de OV-chipkaart zondag 13 februari iedere week n halte in n richting afgesloten en buiten dienst is. Tram 2 en 6 en RandstadRail 3 en 4 stoppen Het HTM twitteraccount is HTM_reisinfo. Dit is het enige officile