Inspectie Verkeer en Waterstaat
Naleving bemanningsvoorschriften vissersschepen laag
Nieuwsbericht | 04-04-2011
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) gaat dit jaar het toezicht op
vissersschepen verscherpen. Uit bemanningscontroles in 2010 blijkt dat
het nalevingsniveau van de bemanningsvoorschriften de afgelopen jaren
niet is verbeterd. De risico's van niet-naleving zijn zichtbaar in
veiligheid. Het aandeel visserij in aanvaringen, strandingen en
soortgelijke scheepsongevallen, is relatief groot en is in de afgelopen
jaren niet verbeterd.
Met voorlichting en intensivering van het huidig toezicht wil de IVW de
naleving bevorderen. Schepen worden sneller bestuursrechtelijk aan de
ketting gelegd als blijkt dat er geen officier aan boord is met een
nautische vaarbevoegdheid. Indien kapiteins geen opvolging geven aan de
vordering om zich naar een veilige plaats te begeven, wordt, naast een
proces-verbaal, het schip zo snel mogelijk aan een hercontrole
onderworpen. Is het schip weer in overtreding, dan wordt onmiddellijk
overgegaan tot bestuursrechtelijke aanhouding van het schip.
Aanleiding voor de bemanningcontroles in 2010 waren de
inspectieresultaten uit 2008 en 2009. Daaruit bleek dat er grote
risico's in de veiligheid op visserschepen bestaan. Het
nalevingspercentage is gedaald van 70 procent in 2008 naar 54 procent
in 2009, om in 2010 uit te komen op 43 procent. In 2010 was op 31
procent van de gecontroleerde schepen sprake van ernstige
overtredingen.
Bemanningscontroles aan boord van vissersschepen worden al enkele jaren
binnen het samenwerkingsverband Kustwacht op zee, uitgevoerd. De
bemanningscontroles op vissersschepen in 2010 zijn uitgevoerd door het
Korps Landelijke Politiediensten Unit Maritieme Politie (voorheen Unit
Noordzee), de Koninklijke Marechaussee, de Douane en de IVW in dit
samenwerkingsverband. Toezicht op bemanningsvoorschriften maakt deel
uit van het Kustwacht Handhavingsplan Noordzee.