Consumentenbond
1 maart 2011
Betere bescherming tegen misleidende SMS-diensten
Vanaf 1 april 2011 treedt een wet in werking die consumenten beter
beschermt tegen misleidende SMS-praktijken. De Consumentenbond, die al
jaren veel klachten over sms-diensten ontvangt, is tevreden met de
nieuwe regels. Door de wet wordt de rekening voor ongewenste
sms-diensten niet meer neergelegd bij consumenten, maar moeten de
telecomproviders het probleem oplossen.
sms03 'De Consumentenbond pleit al sinds 2002 voor betere
consumentenbescherming bij sms-diensten en ziet nu eindelijk het
resultaat van al die inspanning' zegt directeur Bart Combée van de
Consumentenbond. 'Consumenten worden beter beschermd, want de eigen
telecomprovider is nu verantwoordelijk voor het oplossen van het
probleem'.
Consumenten worden voortaan niet door de telecomprovider afgesloten als
ze klagen over een onterecht geïncasseerd bedrag voor een ongewenste
SMS-dienst. De provider mag pas maatregelen treffen, als hij kan
aantonen dat de klant de sms-dienst bewust en op basis van correcte
informatie heeft afgenomen.
Toestemming geven
Voor sms-diensten boven de EUR1,50 moeten consumenten vanaf 1 april
2011 duidelijk toestemming geven om de dienst via de telefoonrekening
af te rekenen. Verder moeten de telecomproviders ook abonnementen
aanbieden waarbij de mogelijkheid om sms-abonnementen af te nemen is
geblokkeerd. Klanten bij bestaande abonnementen moeten daarnaast gratis
de mogelijkheid krijgen sms-diensten te blokkeren.