* 60 jaar SER
1 maart 2011
De SER-Commissie voor Consumentenaangelegenheden (CCA) beveelt het
kabinet aan met spoed verdere stappen te zetten tot invoering van een
eenvoudige procedure voor eenvoudige civiele zaken. Consumenten en
ondernemers kunnen dan sneller, eenvoudiger en goedkoper hun geschillen
oplossen. Dat schrijft de CCA in een brief aan de ministers Opstelten
van Veiligheid en Justitie en Verhagen van Economische Zaken, Landbouw
en Innovatie.
De CCA heeft al in 2007 voorstellen uitgewerkt voor een eenvoudige
procedure voor eenvoudige civiele zaken in het binnenlands verkeer. Dat
deze procedure nog niet mogelijk is, begint nu steeds meer te knellen,
omdat het kabinet enkele maatregelen heeft aangekondigd die van invloed
kunnen zijn op de toegang tot de rechter, zoals kostendekkende
griffierechten en besparingen op de gefinancierde rechtsbijstand.
Voor grensoverschrijdende geschillen is er sinds 2009 al wel een
eenvoudige en snelle `small claims' procedure overeenkomstig een
Europese verordening. Aan het uitwerken van de eenvoudige procedure
voor binnenlandse geschillen wil het kabinet pas beginnen, zo berichtte
het begin 2008, nadat meer bekend is over de kosten van het bouwen van
een digitale infrastructuur. Hierdoor is de situatie ontstaan dat een
consument of ondernemer in geval van een Europees grensoverschrijdend
geschil wel snel en goedkoop zijn recht kan halen, maar in geval van
een binnenlands geschil niet.
Een eenvoudige procedure kan ook leiden tot kostenbesparing bij de
rechterlijke macht en daarmee bijdragen aan het realiseren van de
kabinetsdoelstellingen. Daarom adviseert de CCA het kabinet om tempo te
maken met de introductie van zo'n procedure.
---
Sociaal-Economische Raad