Twee teams Instituut voor Psychologie onderzoeken onderwijs
Grote bijdrage Erasmus Universiteit in nieuw programma NWO
Wat moet er gebeuren om testen in het middelbaar onderwijs te
verbeteren, zodat leerlingen complexe teksten beter begrijpen en leren?
En kan animatie bijdragen aan het leerproces van leerlingen op de
basisschool? Dat is de kern van twee onderzoeken door teams van het
Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij
krijgen hiervoor subsidie van de Programmaraad voor het
Onderwijsonderzoek (PROO), onderdeel van de Nederlandse Organisatie
voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), die in totaal zes projecten
financiert.
Hoe kunnen in het middelbaar onderwijs testen effectiever worden
gemaakt, zodat scholieren complexe teksten beter begrijpen en leren?
Dat is de onderzoeksvraag van dr. Huib Tabbers en dr. Peter Verkoeijen
in hun project `Krachtig leren van teksten door het gebruik van
toetsen'. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Open
Universiteit Nederland. De subsidie voor dit project bedraagt 600.000
euro.
Welke rol kunnen animaties spelen in het leerproces van
bassischoolleerlingen? In `Yes Wii Can, Belichaamde Cognitie als
Invalshoek om Animaties voor het Basisonderwijs te Verbeteren' wordt
dit onderzocht door dr. Tamara van Gog, prof.dr. Fred Paas en prof.dr.
Rolf Zwaan'. Het team gaat onderzoeken hoe kinderen op de basisschool
kunnen leren van animaties, in het bijzonder door hen beweging te laten
zien, te laten maken of door hen de animaties te laten aansturen met de
Nintendo Wii. Door hun zintuigen aan te spreken, zouden de kinderen
kunnen worden geholpen met het leren van rekenen, taal en natuurkunde.
De subsidie voor dit project bedraagt 780.000 euro en wordt samen met
de Radboud Universiteit Nijmegen uitgevoerd.
Met deze projecten levert het Instituut voor Psychologie van de Erasmus
Universiteit een grote bijdrage aan het onderzoeksprogramma naar
onderwijs dat door de Programmaraad is opgezet. Naast de thema's van
deze onderzoeken wordt in de andere projecten ook gekeken naar
ondermeer het sociale klimaat in de klas en de effectiviteit van
onderwijsstelsels.
Erasmus Universiteit Rotterdam