Jobhopping wordt trend.Persoonlijke begeleiding een must
28/02/2011 05:30
MANPOWER BELGIUM
* Belg verwacht tijdens loopbaan bij gemiddeld 6,4 werkgevers te werken
* Begeleiding van een rekruteerder moet vooral persoonlijk en integer zijn
* Wie werk zoekt wil feedback over competenties, ambities en verloning
* Manpower vernieuwt aanpak en inrichting van zijn wereldwijde kantorennetwerk
Brussel, 28 februari 2011 - De Belg verwacht zijn loopbaan door te brengen bij gemiddeld 6,4 verschillende werkgevers. En de rekruteerder die hem begeleidt in zijn zoektocht naar een nieuwe job, kan maar beter betrokken zijn en eerlijke feedback geven. Dat concludeert HR-dienstverlener Manpower uit zijn recentste enquête bij 3.000 Belgen, uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau iVOX. Manpower pikte deze trend al eerder op en investeert wereldwijd in een restyling van de aanpak en inrichting van zijn kantoren.
Gemiddeld 6,4 werkgevers
Volgens de enquête verwacht de Belg gemiddeld 6,4 verschillende werkgevers op zijn cv te hebben staan tegen zijn pensioen. Dit cijfer staat in schril contrast tot de vaststelling dat 1 op 3 van de gepensioneerden een leven lang bij hetzelfde bedrijf heeft gewerkt. Van de jongere generaties (minder dan 30 jaar) denkt slechts 6% trouw te blijven aan 1 werkgever, terwijl niet minder dan 17% uitgaat van 10 of meer werkgevers. Mannen verwachten vaker te jobhoppen (6,8 werkgevers) dan vrouwen (5.9).
Philippe Lacroix, Managing Director Manpower België-Luxemburg, licht de cijfers toe: "Met een gemiddelde prognose van 6,4 werkgevers per carrière is het wel duidelijk dat de Belg beseft dat hij in de loop van zijn leven regelmatig van werk zal veranderen. De moderne loopbaan is een aaneenschakeling van jobs, projecten en bedrijven. Dat is een typisch fenomeen voor het nieuwe tijdperk, de zogenaamde Human Age*, waarbij de kandidaat de wet dicteert in een arbeidsmarkt waar het talent schaars is. Net die stijgende jobmobiliteit en job hopping werkt de behoefte aan gepaste begeleiding in de hand. Mensen zullen in hun zoektocht naar werk steeds vaker een beroep doen op professionele rekruteerders."
Behoefte aan persoonlijke begeleiding en eerlijke feedback
Gevraagd naar wat hij essentieel vindt in zijn relatie met professionele rekruteerders (selectie- en rekruteringsbureaus of uitzendkantoren), zegt de Belg het meeste belang te hechten aan een persoonlijke service en feedback (zie top 5 in annex). Philippe Lacroix verduidelijkt: "Mensen willen niet het gevoel hebben een dossier te zijn. Ze worden het liefst door één en dezelfde recruiter begeleid die zijn beloftes nakomt. Een professional die echt vertrekt van hun persoonlijke talenten en mogelijkheden en ook eerlijk communiceert over eventuele negatieve aspecten van de job."
Waarover de recruiter eerlijk moet communiceren, blijkt ook duidelijk uit de rondvraag van Manpower. Wie werk zoekt wil vooral feedback over zijn potentieel en zijn ambities. Maar sollicitanten willen net zo goed weten welk salaris ze mogen verwachten, hoe hun cv overkomt en wat er reilt en zeilt bij het bedrijf waar ze gaan solliciteren.
"Hoger opgeleiden stellen hogere eisen aan de aanpak van het rekruteringsproces. Terwijl onze rondvraag aantoont dat vrouwen meer belang hechten aan relationele aspecten. Het zal verder ook geen verrassing zijn dat jongeren meer advies en coaching verwachten dan oudere werkzoekenden", voegt Philippe Lacroix toe. Opvallend is ook dat het uitblijven van een antwoord na een sollicitatie via internet als één van de belangrijkste bronnen van ergernis wordt genoemd. Ook recruiters die hun kandidaten als een nummer beschouwen, hun beloftes niet nakomen of de kandidaat meteen in een bepaalde richting pushen, kunnen op weinig sympathie rekenen.
Wereldwijde investering in unieke kandidatenervaring
Manpower ziet in deze enquêteresultaten de bevestiging van een trend die het al veel eerder oppikte en waar de groep momenteel een wereldwijd 'Candidate Experience'-programma voor uitrolt. De doelstelling is dat kandidaten elk contact met een Manpower-kantoor waar ook ter wereld op dezelfde, aangename manier beleven. Zowel de kantoorinrichting als de -aanpak krijgen een restyling.
Philippe Lacroix verklaart: "We willen van elk Manpower-kantoor een plaats maken die nóg bevorderlijker is voor interactie, wederzijdse begrip en persoonlijke begeleiding. Elk kantoor krijgt een facelift met hippe kleuren, gezellige zithoekjes om rustig te praten, draadloos internet enz. Kandidaten nemen bovendien niet langer tegenover onze consultants plaats, maar ernaast. Zij aan zij praten ze over kansen en ambities, op gelijke hoogte dus."
Deze nieuwe manier van interviewen is kenmerkend voor de hele ervaring die Manpower nastreeft. Elke kandidaat krijgt een zeer persoonlijke begeleiding. Van de begroeting over het gesprek tot de opvolging: elk aspect van de relatie tussen kandidaat en consultant werd door de HR-specialist onder de loep genomen op zoek naar verbeterpunten.
"Dit 'Candidate Experience'-project gaat veel verder dan een nieuw design voor onze kantoren. Hoe we eruit zien is maar het topje van de ijsberg. Daarachter steekt een volledige nieuwe filosofie om elke kandidaat vooruit te helpen in zijn carrière. Een voorbeeld? Ook wie niet meteen in aanmerking komt voor een job, verlaat het kantoor niet zonder opleidingsadvies of tips om zijn vaardigheden bij te spijkeren. Elke Manpower-consultant waar ook ter wereld heeft een tweedaagse workshop achter de rug om de vernieuwde kandidatenbenadering onder de knie te krijgen. En in alle Manpower-landen brengen mystery shoppers anonieme bezoekjes aan onze plaatselijke kantoren om te evalueren hoe we het er in de praktijk van af brengen", besluit Philippe Lacroix.
In België steken al 6 Manpower-kantoren helemaal in het nieuw. In Anderlecht, Bergen, Beveren, Brussel (Louizalaan), Oudergem, Tongeren en is de inrichting voortaan volledig afgestemd op de Candidate-experience'. Binnenkort zijn ook Gent, Kortrijk, Ukkel en Charleroi aan de beurt.
(*) Human Age: Van capitalisme naar talentisme. Volgens Manpower zijn we aan het begin van een nieuw tijdperk: The Human Age. Niet langer het kapitaal, maar vooral het individueel menselijk talent vormt de echte motor voor economische groei en ontwikkeling. www.manpower.com/humanage
Foto's : Belga http://www.imageglobe.be/editorial/gallery/2980413
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel