Gemeente Hellevoetsluis
College stelt evaluatie en nieuw programma handhaving vast
Leefbaarheid staat al jaren hoog op de politieke agenda in
Hellevoetsluis. Het gemeentebestuur, de inwoners en bedrijven willen
allemaal dat de openbare ruimte op orde is en goed gebruikt wordt.
Hellevoetsluis werkt aan een schone stad die heel en veilig is. Dit
vraagt om een gezamenlijke inspanning van gemeente, partners en
gebruikers. Gebruikers moeten zich aan de regels houden en de openbare
ruimte schoon en heel houden en de gemeente moet zorgen voor
voorzieningen, onderhoud, regelgeving voor gebruik en de handhaving
daarvan. Dat is de visie van de gemeente als het gaat om de handhaving
met daaraan gekoppeld een handhavinsprogramma.
De gemeente Hellevoetsluis kent op vele terreinen regelgeving. Of het
nu gaat om het uitstallen van koopwaar, drank- en horecawetgeving, de
aanbouw aan een huis, leerplicht of het aanbieden van huisvuil; er zijn
regels. Naast het stellen van de regels is er ook een
handhavingsprogramma. Hierin wordt in kaart gebracht op welke wijze die
regels gehandhaafd worden. In het programma wordt duidelijk gemaakt dat
niet alles tegelijk kan worden aangepakt. Op basis van goede afwegingen
worden prioriteiten gesteld. Het college heeft de evaluatie van het
handhavingsprogramma 2009/2010 en het handhavingsprogramma 2011/2012
vastgesteld.
Gemeentelijke opsporingsambtenaren
Het meest in het oogspringend in de evaluatie van het
handhavingsprogramma 2009/2010 is de handhaving in de openbare ruimte.
Hier gaat veel aandacht naar uit. In 2009 zijn door de gemeente vier
nieuwe gemeentelijke opsporingsambtenaren (GOA's) aangesteld. Zij
hebben tot taak met name toe te zien op een goed gebruik van de
openbare ruimte. Voor de inwoners van Hellevoetsluis zal die nieuwe
inzet het meest opvallend geweest zijn. De GOA's lopen en fietsen door
Hellevoetsluis in hun toezichthoudende functie. Uit de evaluatie blijkt
dat de inzet van GOA's zich in 2010 vooral heeft toegespitst op de
bestrijding van graffiti, handhaving bij evenementen en controle op het
aanbieden van mini-containers. Daar is ongeveer tweederde van hun inzet
aan besteed.
Uit de evaluatie blijkt dat de GOA's in 2010 440 processen-verbaal
hebben uitgeschreven, waarvan 8 voor overlast door honden- of
paardenpoep en 422 processen-verbaal voor parkeeroverlast. Rondom
nieuwe regelgeving treden de GOA's vaak in eerste instantie
waarschuwend op. Dit is vooral aan orde geweest rond de handhaving van
overlast door honden- en paardenpoep.
Prioriteiten
Risico's en naleefgedrag bepalen in hoeverre een handhavingstaak
prioriteit heeft. Negatieve effecten op een veilige en gezonde
leefomgeving, bij het niet naleven van de regels, spelen een
belangrijke rol in het stellen van prioriteiten. De handhaving
geschiedt volgens vaste transparante processen. Vergelijkbare situaties
worden op een vergelijkbare manier afgehandeld. De gemeente staat voor
een consistent en consequent handhavingsbeleid, zodat voor een ieder
duidelijk is wat van de gemeente verwacht kan worden.
In het handhavingsprogramma 2011/2012 wordt op een aantal terreinen
prioriteit gelegd.
Dit zijn horeca, honden- en paardenpoep, parkeeroverlast en aanbieden
van mini-containers. Ook de controle op evenementen blijft een
belangrijk aandachtspunt.
02/28/2011