Projectorganisatie Maasvlakte 2
Eerste 10.000 blokken uit
blokkendam gelicht
28-02-2011 - Havenbedrijf Rotterdam N.V.
Vandaag is het 10.000ste blok uit de blokkendam van de bestaande
Maasvlakte gelicht. In totaal worden 17.000 van deze betonblokken
hergebruikt in de harde zeewering die Maasvlakte 2 in het noordwesten
tegen de zee gaat beschermen. De aanleg van deze nieuwe zeewering is in
volle gang.
De betonnen kubussen hebben een gewicht van 40 ton en meten 2,5 x 2,5 x
2,5 meter. Bij de aanleg van de bestaande maasvlakte zijn de kolossale
dobbelstenen los in zee gestort en liggen daardoor kriskras op elkaar
en deels in het zand. Om de blokken op te pakken is technisch vernuft
nodig. Een grote kraan, backhoe genaamd, gemonteerd op een ponton
klaart deze klus.
Voor het oppakken van de blokken wordt een speciale 'rippertang'
ingezet. Deze grijper kan de uitdaging aan blokken van deze gigantische
omvang onder elke denkbare hoek beet te pakken en naar boven te halen.
Een goede combinatie van de juiste druk en grip is daarbij cruciaal.
Gaandeweg zijn daarvoor gewenste oliedruk vastgesteld en modificaties
voor optimale houvast doorgevoerd. De blokken liggen grotendeels onder
water en deels in het zand. Naast grip en druk is daarom zicht van
groot belang. Daarvoor wordt bijzondere survey-apparatuur gebruikt. Een
'echoscope' laat de operator onder water, zonder vertraging, de positie
van het blok en de rippertang zien.
De bestaande blokkendam is opgebouwd uit 2 miljoen ton waterbouwsteen
en 20.000 betonblokken. Hiervan worden het waterbouwsteen en in totaal
zo'n 17.000 blokken hergebruikt bij de aanleg van de harde zeewering
van Maasvlakte 2. Slechts 3.000 blokken voldoen naar verwachting niet
aan de eisen die gesteld worden voor hergebruik in de nieuwe zeewering.
De plaatsing van blokken in de nieuwe zeewering gaat met een grote
precisie. Een vernieuwend technisch hoogstaand ontwerp maakt het
mogelijk om met minder blokken over een grotere lengte een veilige
zeewering aan te leggen. Hiervoor heeft aannemerscombinatie PUMA een
speciaal aangepaste e-crane ontwikkeld. Deze 'Blockbuster' legt de
blokken met een nauwkeurigheid van 15 centimeter op hun nieuwe plek.
Door speciale survey en monitoring apparatuur lukt dat ook zonder
zicht, bij slecht weer en onder water.