Projectorganisatie Maasvlakte 2


Eerste 10.000 blokken uit
blokkendam gelicht

28-02-2011 - Havenbedrijf Rotterdam N.V.

Vandaag is het 10.000ste blok uit de blokkendam van de bestaande Maasvlakte gelicht. In totaal worden 17.000 van deze betonblokken hergebruikt in de harde zeewering die Maasvlakte 2 in het noordwesten tegen de zee gaat beschermen. De aanleg van deze nieuwe zeewering is in volle gang.

De betonnen kubussen hebben een gewicht van 40 ton en meten 2,5 x 2,5 x 2,5 meter. Bij de aanleg van de bestaande maasvlakte zijn de kolossale dobbelstenen los in zee gestort en liggen daardoor kriskras op elkaar en deels in het zand. Om de blokken op te pakken is technisch vernuft nodig. Een grote kraan, backhoe genaamd, gemonteerd op een ponton klaart deze klus.

Voor het oppakken van de blokken wordt een speciale 'rippertang' ingezet. Deze grijper kan de uitdaging aan blokken van deze gigantische omvang onder elke denkbare hoek beet te pakken en naar boven te halen. Een goede combinatie van de juiste druk en grip is daarbij cruciaal. Gaandeweg zijn daarvoor gewenste oliedruk vastgesteld en modificaties voor optimale houvast doorgevoerd. De blokken liggen grotendeels onder water en deels in het zand. Naast grip en druk is daarom zicht van groot belang. Daarvoor wordt bijzondere survey-apparatuur gebruikt. Een 'echoscope' laat de operator onder water, zonder vertraging, de positie van het blok en de rippertang zien.

De bestaande blokkendam is opgebouwd uit 2 miljoen ton waterbouwsteen en 20.000 betonblokken. Hiervan worden het waterbouwsteen en in totaal zo'n 17.000 blokken hergebruikt bij de aanleg van de harde zeewering van Maasvlakte 2. Slechts 3.000 blokken voldoen naar verwachting niet aan de eisen die gesteld worden voor hergebruik in de nieuwe zeewering.

De plaatsing van blokken in de nieuwe zeewering gaat met een grote precisie. Een vernieuwend technisch hoogstaand ontwerp maakt het mogelijk om met minder blokken over een grotere lengte een veilige zeewering aan te leggen. Hiervoor heeft aannemerscombinatie PUMA een speciaal aangepaste e-crane ontwikkeld. Deze 'Blockbuster' legt de blokken met een nauwkeurigheid van 15 centimeter op hun nieuwe plek. Door speciale survey en monitoring apparatuur lukt dat ook zonder zicht, bij slecht weer en onder water.