Landelijk Aktie Komitee Scholieren
NIEUWS
LAKS GEMATIGD POSITIEF OVER ADVIES ONDERWIJSRAAD
Het LAKS kan zich grotendeels vinden in het advies van de onderwijsraad
over het actieplan Beter Presteren van Minister Van Bijsterveldt. Het
LAKS is blij dat er in het advies focus ligt op de bevoegdheid van
docenten, maar mist een aantal concrete aanbevelingen.
Zo wordt het niet helder hoe docenten in de gelegenheid worden gesteld
om hun bevoegdheid te halen. Ook wordt er niet verder ingegaan op het
samenvoegen van de vier profielen in de tweede fase.
Voelbaar voor de scholieren is het advies van de onderwijsraad voor een
centrale toets in de tweede klas van het voortgezet onderwijs. Zo'n
toets kan de werking van de referentieniveaus versterken, maar het LAKS
vindt wel dat een dergelijke toets niet te veel gewicht moet krijgen.
Het blijft een momentopname, de overgang naar het volgende leerjaar
moet niet van een diagnostische toets afhangen. Het LAKS vindt het dan
ook goed dat er eerst vijf jaar geoefend wordt voordat zo'n toets echt
ingevoerd wordt.
Positief aan het advies is dat er doorgegaan wordt op eerdere
ontwikkelingen in het onderwijsveld. Het is goed dat er doorgewerkt
wordt met bestaande plannen, de focus op de kernvakken blijft behouden
en de referentieniveaus worden verder uitgewerkt. Daarnaast adviseert
de onderwijsraad dat scholen zelfbewust met `maatschappelijke vragen en
verwachtingen' om moet gaan. Een school moet zelf kunnen kiezen wat bij
hun onderwijs past. Het LAKS vindt daarom de verplichting
maatschappelijke stage niet passend.
Hier is het hele advies te downloaden.
Hier is de brief van Minister Van Bijsterveldt te downloaden waar ze om
advies van de onderwijsraad vraagt.
Zie het origineel