GroenLinks
Verhagen houdt Nederland afhankelijk van oliestaten

Nederland levert zich over aan instabiele regimes doordat het kabinet te weinig investeert in duurzame energie. In een interview met nu.nl beweert Maxime Verhagen dat Nederland minder afhankelijk wordt van oliestaten. Fractievoorzitter Jolande Sap vindt dat klinkklare onzin. Het kabinet investeert niet in windenergie en vervuilt extra door de maximumsnelheid te verhogen.

"We bungelen onderaan de lijst van landen die investeren in schone stroom. Daardoor zijn we nog steeds afhankelijk van ayatollahs en oliesjeiks. Dat wordt met de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 alleen maar erger."

Nederland wil voor haar energiebehoefte minder afhankelijk worden van andere landen. De verhoging van de maximumsnelheid staat volgens GroenLinks haaks op dat voornemen.

Aan het olie-infuus

"De instabiliteit in het Midden Oosten drukt ons met de neus op de feiten: we liggen aan het olie-infuus bij dictatoriale staten. Een reden om juist zuinig met brandstof om te springen, niet nonchalant", zegt Sap. "Met de snelheidsverhoging wordt het gunstige effect van jarenlang fiscaal beleid om zuinige auto's te stimuleren in één klap teniet gedaan".

De alternatieven van dit kabinet zijn geen oplossing voor de afhankelijkheid van het buitenland. Verhagens claim dat we met kernenergie minder afhankelijk zouden worden van het buitenland, klopt evenmin: "Uranium halen we vooral uit Kazachstan en Rusland. Geen toonbeelden van democratie en stabiliteit".

De verhoging van de maximum snelheid op de Afsluitdijk die dinsdag ingaat kost dagelijks 25 barrels (160 liter vaten) benzine per dag. Jaarlijks gaat het alleen al op dit tracé om anderhalf miljoen liter extra brandstof.

Sap: "Vooral Oliesjeiks en Ayatollahs profiteren van de verhoging van de maximum snelheid. Plankgas rijden, zorgt voor een draaikolk in je tank. Niet verstandig in tijden dat de olie schaarser wordt en de benzineprijzen naar recordhoogte stijgen"

10% meer brandstofverbruik

Dagelijks rijden in beide richtingen 10.000 auto's over de Afsluitdijk, een tracé van 32 kilometer. 10 km harder rijden zorgt gemiddeld voor 10% meer brandstofverbruik, vooral door hogere luchtweerstand. Een gemiddelde auto, die 1 op 16 rijdt en verbruikt dus 0,2 liter extra brandstof.

Per dag is dat 4.000 liter extra, bijna 1,5 miljoen liter per jaar, alleen al op dit tracé.