GroenLinks
Verhagen houdt Nederland afhankelijk van oliestaten
Nederland levert zich over aan instabiele regimes doordat het kabinet
te weinig investeert in duurzame energie. In een interview met nu.nl
beweert Maxime Verhagen dat Nederland minder afhankelijk wordt van
oliestaten. Fractievoorzitter Jolande Sap vindt dat klinkklare onzin.
Het kabinet investeert niet in windenergie en vervuilt extra door de
maximumsnelheid te verhogen.
"We bungelen onderaan de lijst van landen die investeren in schone
stroom. Daardoor zijn we nog steeds afhankelijk van ayatollahs en
oliesjeiks. Dat wordt met de verhoging van de maximumsnelheid naar 130
alleen maar erger."
Nederland wil voor haar energiebehoefte minder afhankelijk worden van
andere landen. De verhoging van de maximumsnelheid staat volgens
GroenLinks haaks op dat voornemen.
Aan het olie-infuus
"De instabiliteit in het Midden Oosten drukt ons met de neus op de
feiten: we liggen aan het olie-infuus bij dictatoriale staten. Een
reden om juist zuinig met brandstof om te springen, niet nonchalant",
zegt Sap. "Met de snelheidsverhoging wordt het gunstige effect van
jarenlang fiscaal beleid om zuinige auto's te stimuleren in één klap
teniet gedaan".
De alternatieven van dit kabinet zijn geen oplossing voor de
afhankelijkheid van het buitenland. Verhagens claim dat we met
kernenergie minder afhankelijk zouden worden van het buitenland, klopt
evenmin: "Uranium halen we vooral uit Kazachstan en Rusland. Geen
toonbeelden van democratie en stabiliteit".
De verhoging van de maximum snelheid op de Afsluitdijk die dinsdag
ingaat kost dagelijks 25 barrels (160 liter vaten) benzine per dag.
Jaarlijks gaat het alleen al op dit tracé om anderhalf miljoen liter
extra brandstof.
Sap: "Vooral Oliesjeiks en Ayatollahs profiteren van de verhoging van
de maximum snelheid. Plankgas rijden, zorgt voor een draaikolk in je
tank. Niet verstandig in tijden dat de olie schaarser wordt en de
benzineprijzen naar recordhoogte stijgen"
10% meer brandstofverbruik
Dagelijks rijden in beide richtingen 10.000 auto's over de Afsluitdijk,
een tracé van 32 kilometer. 10 km harder rijden zorgt gemiddeld voor
10% meer brandstofverbruik, vooral door hogere luchtweerstand. Een
gemiddelde auto, die 1 op 16 rijdt en verbruikt dus 0,2 liter extra
brandstof.
Per dag is dat 4.000 liter extra, bijna 1,5 miljoen liter per jaar,
alleen al op dit tracé.