AOb: `Masterambitie leraren helpt onderwijs vooruit'
De ambitie dat leraren in het voortgezet onderwijs uiteindelijk
minimaal een masteropleiding hebben, is volgens de Algemene
Onderwijsbond een prima voorstel om het onderwijsniveau te verhogen.
"De Onderwijsraad heeft goed gezien dat het opleidingsniveau van
leraren de sleutel is voor goed onderwijs", zegt AOb-bestuurder
voortgezet onderwijs Ton Rolvink.
De Onderwijsraad wil dat nieuwe leraren die met een bachelor-opleiding
voor de klas gaan staan, binnen vijf jaar hun master halen. Zo niet,
dan vervalt hun registratie in het toekomstige lerarenregister. De raad
doet het voorstel in een breder advies aan minister Van Bijsterveldt
over het verbeteren van de leerprestaties in het voortgezet onderwijs.
Over de financiering van de masteropleidingen is de Onderwijsraad
volgens Rolvink echter vaag. "Wanneer de overheid eist van een jonge
docent dat deze zich naast zijn werk in vijf jaar opschoolt tot master,
is het wat ons betreft simpel. De betaling van de opleiding en de
noodzakelijke studietijd moeten in de cao geregeld worden en komen wat
de AOb betreft voor rekening van de werkgever en de overheid."
Daarnaast verwacht Rolvink dat de lerarenopleidingen een breed pakket
van masteropleidingen gaan aanbieden, zowel meer academisch gerichte
masters voor leraren havo en vwo en praktijkgerichte masters voor
docenten die in het beroepsonderwijs werken.
Over een verplichting om in het tweede jaar een toets af te nemen voor
Nederlands, wiskunde en Engels - die later mogelijk landelijk verplicht
worden - is hij minder te spreken. "We moeten oppassen dat dat geen
bureaucratisch toetscircus wordt, een soort tussentijds centraal
examen. We hebben bij de invoering van de basisvorming gezien hoe dat
compleet is misgelopen."
Algemene Onderwijsbond