Sanoma Uitgevers
bij Nederlandse vrouwen
Food-introducties in trek bij Nederlandse vrouwen
---
23.02.11
Nederlandse vrouwen lopen meestal niet voorop als het gaat om het
uitproberen van nieuwe producten. Maar wel op het gebied van voeding.
Dit blijkt uit het onderzoek Het Fijne van Vrouwen dat in opdracht van
Sanoma Uitgevers is uitgevoerd door onderzoeksbureau TNS NIPO.
Als het gaat om voeding zijn veel Nederlandse vrouwen innovators of
early adopters: zij zijn meestal één van de eersten die een nieuw
product kopen zodra het in de winkel ligt. Zon 35% van de vrouwen valt
in deze categorie. Ter vergelijking: als het gaat om huidverzorging of
cosmetica is slechts 12% van de vrouwen een early adopter, bij kleding
25%. Het zijn vooral hoogopgeleide vrouwen, welstandige vrouwen en
moeders met thuiswonende kinderen die zich laten classificeren als
innovators binnen het segment voeding.
Inspiratie welkom
Vrijwel alle Nederlandse vrouwen vinden het belangrijk om gevarieerd te
eten. Maar in de dagelijkse praktijk blijkt dit niet zo eenvoudig. De
helft van de vrouwen vindt het lastig steeds weer te moeten bedenken
wat ze s avonds zullen eten. Ruim een derde van de vrouwen wil ook
gevarieerder eten. De voornaamste reden dat ze nu niet gevarieerd
genoeg eten is een gebrek aan inspiratie (54%). Meer inspiratie is dus
zeer welkom. En dat kan ook een verklaring zijn voor het feit dat
relatief veel Nederlandse vrouwen graag nieuwe voedingsproducten
uitproberen.
Internet, tv en tijdschriften
Tv, tijdschriften en internet zijn veel gebruikte inspiratiebronnen als
het gaat om voedingsproducten. Mobiel internet staat hierbij nog in de
kinderschoenen. Slechts 3% van de vrouwen geeft aan internet via haar
mobiel als inspiratiebron voor de dagelijkse maaltijd te gebruiken
(mannen 6%). Maar met het snel groeiende aantal smartphones in
Nederland mag worden verwacht dat dit percentage de komende tijd zeker
zal toenemen.
Recepten uitscheuren
Recepten blijven belangrijk voor vrouwen: 60% vindt het leuk om nieuwe
recepten uit te proberen. Datzelfde hoge percentage scheurt wel eens
recepten uit tijdschriften. Eén op de vijf vrouwen kijkt ook op de
verpakking van voedingsproducten voor recepten of tips.
Breed in kaart gebracht
In het onderzoek Het Fijne van Vrouwen wordt de Nederlandse vrouw breed
in kaart gebracht. Hoe ziet ze zichzelf, hoe zou ze willen zijn? Wat
vindt ze onmisbaar in het leven, waar geniet ze van? Welke rollen
vervult ze, wat is haar levensstijl? En wat zijn haar behoeftes op het
gebied van uiterlijke verzorging, mode, woninginrichting, reizen,
gezondheid en voeding? De resultaten van het onderzoek zijn
vergelijkbaar met resultaten van onderzoeken uit 2005 en 2000.
Over het onderzoek
Het - online - onderzoek werd uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van
Sanoma Uitgevers onder 1.332 vrouwen en 574 mannen tussen 18 en 65 jaar
(representatief voor gemiddeld Nederland). Een deel van de resultaten
van het onderzoek Het Fijne van Vrouwen is beschikbaar in de vorm van
een presentatie. Deze resultaten zijn te vinden op
sanoma-adverteren.nl/onderzoek