23Feb
Bustracé binnenstad Breda: minder verkeer op Delpratsingel
Deze week heeft het college van burgemeester en wethouders een keuze
gemaakt uit drie scenario's voor het verminderen van het verkeer op de
Delpratsingel met het oog op de verdere uitwerking van het ontwerp van
het tracé voor het openbaar vervoer in de Bredase binnenstad in verband
met het nieuwe NS-station.
Wethouder Willems: "De keuze voor het tracé is na uitvoerig onderzoek
en discussie ruim een jaar geleden tot stand gekomen. Het was toen
alleen nog niet duidelijk hoe het verkeer op de Delpratsingel het beste
verminderd kon worden. We hebben nu gekozen voor een scenario dat past
binnen de voorwaarden die eerder gesteld zijn en ervoor zorgt dat het
verkeer op die singel afneemt."
Door de verplaatsing van het busstation naar de noordzijde van het
spoor als gevolg van de aanleg van het nieuwe NS-station in Breda, is
eind 2009 gekozen voor een bustracé dat loopt over de Terheijdenstraat,
Delpratsingel en John F. Kennedylaan. Bij de vaststelling van dit tracé
kwam naar voren dat het autoverkeer op de Delpratsingel zou toenemen
ten opzichte van de huidige situatie. Daarom werd besloten om drie
scenario's uit te werken voor verminderen van het verkeer op die
singel.
In het eerste scenario worden de zuidelijke rijbaan op de Delpratsingel
en de opstelstrook voor rechtsaf op de John F. Kennedybrug beide
busbaan. Een deel van de Delpratsingel krijgt eenrichtingsverkeer.
Bovendien worden de verkeerslichten op de kruising
Terheijdenstraat-Deplpratsingel-Oranjesingel zó afgesteld, dat bij te
grote drukte het verkeer vanaf de Oranjesingel wordt tegengehouden en
het rechts afslaan naar de Terheijdenstraat wordt bevorderd.
In het tweede scenario blijft de weg door het park Valkenberg open voor
autoverkeer vanaf de Academiesingel en krijgt het deel van de
Delpratsingel tussen de Willemstraat en Meerten Verhoffstraat
eenrichtingsverkeer in westelijke richting.
Volgens het derde scenario wordt al het doorgaand autoverkeer op de
route Delpratsingel-Academielaan verplaatst naar de Stationslaan door
fysieke maatregelen in de betrokken straten.
Er is de afgelopen tijd zorgvuldig gekeken naar de gevolgen van deze
drie scenario's. Het eerste scenario zorgt voor afname van het verkeer
op de Delpratsingel-oost en blijkt in tegenstelling tot de andere twee
volledig te passen binnen de randvoorwaarden die opgenomen zijn in de
Bereikbaar-heidsvisie spoorzone, de Milieu Effect Rapportage (MER)
opgesteld voor Via Breda en de Buitenruimtevisie Stationskwartier. Het
college geeft daarom aan dit scenario de voorkeur.
Op basis van het gekozen scenario kan nu het voorlopig ontwerp van het
bustracé in de binnenstad verder uitgewerkt worden. De gemeente
verwacht nog vóór de zomervakantie dat vrij te kunnen geven voor
consultatie. Komend najaar neemt het college van B&W een besluit over
een definitief ontwerp.
Breda, 23 februari 2011
Gemeente Breda