Vilans
De zorgmedewerker maakt het verschil
Verzorgenden kunnen het leven van cliënten de moeite waard maken. Dat
ervaarde ik toen ik mee lunchte in het verpleegtehuis van mijn
schoonmoeder. Ze is er slecht aan toe, zit in een rolstoel en kan
nauwelijks praten. Wel kan ze duidelijk maken wat ze prettig vindt en
wat niet.
Zorg en aandacht
Tussen de middag zit ze met allerlei vreemden aan tafel in de keuken en
dat vindt ze maar niets. Twee verzorgenden dekken de tafel. Ze vragen
mijn schoonmoeder wat ze wil eten. Ze heeft wel zin in een kopje soep.
Dat wordt voor haar gemaakt.
Ook aan mij en anderen wordt gevraagd wat we willen eten. Een
wentelteefje, een tosti, gebakken eitje. Het wordt allemaal met zorg en
aandacht gemaakt. Er heerst een gezellige bedrijvigheid. Mijn
schoonmoeder is al weer vergeten dat ze eigenlijk geen zin had om te
eten met die vreemden.
Spil in de zorg
Hierdoor realiseerde ik me dat niet langer de lichamelijke verzorging
de spil is waar alles om draait, maar het welzijn van de cliënt. We
gaan er steeds meer naar toe dat de kwaliteit van leven van de cliënt
leidend is. De ouderenzorg verandert en dat vraagt van medewerkers
hierin mee te bewegen.
Verleiden
Halverwege de lunch wil een mevrouw al weer weg, ze kan net met haar
voeten bij de grond vanuit haar rolstoel en is al bijna bij de deur.
Een verzorgende loopt mee en vraagt haar vriendelijk om toch te
blijven en wat te drinken: wilt u niet een lekker kopje thee of
sinasappelsap? Het lukt haar om mevrouw te verleiden en ze tippelt zelf
weer terug om even later aan tafel aan te schuiven. Er is niet veel
nodig om het iedereen naar de zin te maken.
Wensen en interesses centraal
Maar dat kan alleen met meer aandacht voor het leven van cliënten.
Zodat zij hun interesses, wensen en activiteiten zoveel en zo lang
mogelijk kunnen blijven doen. Niet alleen thuis maar ook in verpleeg-
en verzorgingshuis. De zorg moet er naar toe dat er meer aandacht voor
de leefomgeving van de cliënt is. Meer kleinschaligheid en aandacht
voor sfeer en ambiance.
Ondersteuning voor verzorgenden
Degenen die dit waar kunnen maken zijn de verzorgenden en helpenden.
Zij maken het verschil in de dagelijkse praktijk. Maar dat kunnen ze
alleen doen als ze voldoende ondersteuning krijgen in het werk.
Groepsgesprekken met verzorgenden leerden mij dat verzorgenden zich
bijvoorbeeld ondersteund voelen als ze voldoende positieve sturing
krijgen van het management. Als er vertrouwen is in het team en
medewerkers echt gehoord worden.
Ik ben erg benieuwd hoe dit nu in de dagelijkse praktijk gaat. Hoe
ondersteunt u de helpenden en verzorgenden zodat ze het leven van
cliënten de moeite waard maken? Kent u goede voorbeelden? Of heeft u
ideeën hoe verzorgenden en helpenden beter ondersteund kunnen worden?