Kijk voor beeldmateriaal op: http://www.lewiswire.com/nl/lewiswire/NAVTEQ/NAVTEQ-onthult-onderzoeksresultaten-over-de-staat-van-navigatie-in-2010/n/9594
Persbericht
NAVTEQ onthult onderzoeksresultaten over de staat van navigatie in 2010
Jaarlijks onderzoek benadrukt aanhoudende groei in het navigatiegebruik van consumenten
Veldhoven - 10 februari 2011 - NAVTEQ, de toonaangevende leverancier van kaarten, verkeers- en locatiegegevens voor navigatie, locatiegebonden services en mobiele advertenties wereldwijd, deelt de inzichten die het bedrijf in de loop van het afgelopen jaar heeft verzameld om vanuit de industrie een perspectief te bieden over de staat van navigatiegebruik door consumenten. Elk jaar verricht NAVTEQ dit onderzoek om de gebruikersinteractie te evalueren binnen alle navigatiesectoren, waaronder systemen in voertuigen, draagbare apparaten en toepassingen voor mobiele telefoons/smartphones. In 2010 vond het onderzoek plaats in 13 landen, waaronder 6 Europese landen: Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Rusland en het Verenigd Koninkrijk.
De belangrijkste onderzoeksresultaten voor Europa zijn onder andere:
* In de meeste onderzochte landen nam de consumentenervaring met navigatie nog steeds toe ten opzichte van 2009, maar de groei verminderde iets tot een groei met enkele cijfers en niet meer met dubbele.
In Europa lieten de rijpe navigatiemarkten allemaal een consumentenervaring met navigatie van meer dan 50% zien, waarbij Duitsland, Frankrijk en Italië zelfs de 60% naderden. Het aantal respondenten dat aangaf ervaring te hebben met navigatie, nam 3-6 procentpunten toe. Die groei was toe te schrijven aan consumenten die het voorafgaande jaar enkel nog 'bekend' waren met navigatie (voor Italië was 2010 overigens het eerste jaar dat dit onderzoek plaatsvond). In Rusland, een land dat zich nog in een vroeg stadium van de marktcyclus bevindt, bedraagt de consumentenervaring met navigatie minder dan 40%.
Op de andere rijpere markten (de VS en Australië) bleef de consumentenervaring op het gebied van navigatie relatief gelijk ten opzichte van 2009, waarbij respectievelijk 46% en 53% van de respondenten aangaf ervaring te hebben met navigatie.
* Niet verwonderlijk, toont de studie aan dat het gebruik van mobiele/ smartphone navigatie de rijpheid van de markt lijkt te volgen. De ervaring met mobiele telefoons/smartphones is hoger in de opkomende markten, terwijl in de rijpere markten ingebouwde en draagbare navigatie eerder voet aan de grond kregen (de resultaten voor India laten hierin een mix zien).
'Regelmatig' gebruik van mobiele/ smartphone navigatie (minstens 1-2 keer per week) volgt hetzelfde patroon en lijkt ook hierbij in de opkomende markten zoals Rusland iets hoger te zijn.
* Consumenten bleven het meest regelmatig gebruikmaken van navigatiesystemen in voertuigen, gevolgd door draagbare navigatiesystemen en mobiele telefoons/smartphones.
Deze trend gold voor alle onderzochte Europese landen, zelfs de landen waar de algehele navigatie-ervaring het hoogst was voor het segment met mobiele telefoons/smartphones.
Het percentage Europeanen dat meldde 'regelmatig' gebruik te maken van navigatie op mobiele telefoons/smartphones (29%), bleef wel achter op de percentages van de VS (44%) en APAC (46%). Het aantal Europese respondenten dat aangaf hier 'af en toe' gebruik van te maken, bedroeg meer dan 40%.
"Dit onderzoek bevestigt opnieuw de mogelijkheden die navigatie biedt voor consumenten en benadrukt een toenemend bewustzijn in landen waar navigatie minder algemeen verkrijgbaar was," aldus Bruno Bourguet, senior vice president, EMEA, Sales. "Tevens blijkt hieruit dat er een plaats blijft bestaan voor een breed scala aan producten, aangezien navigatie en locatiegebonden services steeds meer een gemeengoed worden."