AEGON
AEGON heeft lessen geleerd uit de crisis
Directievoorzitter Marco Keim van AEGON Nederland zegt geleerd te
hebben van de financiële crisis. "Met de wijsheid van vandaag weten we
dat we een aantal zaken niet goed hebben gedaan. Daardoor zijn klanten
teleurgesteld geraakt in de verwachtingen die ze van onze producten
hadden." Keim deed zijn uitspraken vandaag op het AEGON-debat 'Lessen
uit de crisis'. Maar hij riep ook op tot een dialoog gebaseerd op
feiten. Zo zet hij vraagtekens bij veel van de adviezen die door
critici zijn aangedragen zonder dat ze de specifieke klantsituatie
kenden.
AEGON schat dat alleen al begin 2009, net na het begin van de commotie
rond de beleggingsverzekeringen, zo'n 8000 klanten zichzelf mogelijk
hebben benadeeld door hun verzekering vroegtijdig af te kopen.
Marco Keim ging vandaag in debat met enkele kritische opponenten:
columnist Peter Verhaar (o.a. GeenStijl), chef economie van Elsevier
Marike Stellinga en de Tweede Kamerleden Ewout Irrgang (SP) en Pieter
Omtzigt (CDA).
Financiële bewustwording
Keim zegt geleerd te hebben van de crisis en het enorme verlies aan
vertrouwen dat door die crisis en diverse affaires is ontstaan. "De
crisis heeft ons allemaal met de neus op de feiten gedrukt. Zo hebben
wij moeten constateren dat onze producten voor veel consumenten te
ingewikkeld zijn geweest. Wij zullen daar onze verantwoordelijkheid in
nemen, door simpeler producten te maken en er beter over te
communiceren." Keim hoopt ook op een andere houding van consumenten:
"Het zou mooi zijn als ook klanten zich meer in hun financiële situatie
gaan verdiepen. Uit onderzoek blijkt dat consumenten langer nadenken
over de aanschaf van een spijkerbroek dan over hun pensioen. Voorwaarde
is uiteraard dat wij komen met producten die je kunt snappen. Ik wil
naar een situatie toe waarin de consument zegt: ik snap het niet, dus
ik koop het niet."
Oproep aan kabinet
AEGON wil consumenten helpen financiële kennis te vergaren. Wat Keim
betreft begint dat al vroeg. "Ik roep het kabinet op om financiële
educatie verplicht onderdeel te laten worden van de schoolopleiding.
Maak van kinderen en jonge volwassenen de kritische consument van
morgen. Dat is goed voor de consument, maar maakt onze bedrijfstak ook
van betere kwaliteit."
Overigens had Keim niet alleen maar zelfkritiek. Hij vindt ook dat zijn
critici steken hebben laten vallen. "Ik merk dat AEGON vandaag de dag
nog steeds beoordeeld wordt op de producten van tien jaar geleden. In
de woekerpoliszaak hebben wij voor meer dan 630 miljoen euro
gerepareerd. Het is treurig om te zien dat mensen vervolgens worden
opgeroepen om hun polis af te kopen, terwijl ze feitelijk helemaal geen
woekerpolis hebben." AEGON meldt dat in 2009 zo'n 9000 klanten hun
polis hebben opgezegd. 8000 mensen hebben het geld overgeboekt naar een
spaarrekening, terwijl meer dan de helft een garantieopbouw van 3% per
jaar had: meer dan wat ze op een spaarrekening krijgen. "Daarnaast
hebben deze voormalige klanten inmiddels twee goede beursjaren gemist.
Zonde van het geld. Ik vraag me af wie daar de verantwoording voor wil
nemen."