Vialis
BR>
ProRail treft nieuwe maatregel tegen roekeloos gedrag op spoorwegen
De veiligheid van Nederlandse spoorwegovergangen is de afgelopen jaren
enorm toegenomen. Vooral dankzij de ombouw van met automatische
knipperlichten beveiligde overwegen (AKI's) naar overwegen met
automatische halve overwegbomen (AHOB's), daalde het aantal dodelijke
slachtoffers. Maar nog altijd gebeuren er helaas ongevallen op
overwegen. Roekeloosheid is de voornaamste oorzaak van
overwegongevallen. Vandaar dat nu onder steeds meer
voetgangersoverwegen hanghekwerken onder de bomen worden geplaatst, die
het onder spoorbomen doorkruipen onmogelijk maken.
Niet alleen automobilisten, ook veel voetgangers en fietsers nemen
willens en wetens risico's en trekken zich niets aan van gesloten
spoorbomen. Dat zijn jongeren die het geduld niet kunnen opbrengen, of
stoer willen doen tegenover vrienden, maar ook moeders met kinderen die
zich haasten om op tijd op school te komen.
ProRail, de beheerder van de spoorinfra, heeft in eerste instantie
binnen het project VVO (Verbetering Veiligheid Overwegen) op bijna 600
locaties AKI's vervangen door AHOB's. Ook zijn middenbermen verhoogd en
waar nodig extra AHOB's bijgeplaatst om slalommende automobilisten en
fietsers te ontmoedigen. Inmiddels heeft ProRail als vierde maatregel
om het aantal dodelijke slachtoffers bij overwegen te doen dalen, in
nauwe samenwerking met Vialis een hangwerk voor bestaande overwegbomen
ontwikkeld.
De spoorboom met uitklapbaar hangwerk maakt het passanten onmogelijk
om, nadat de bomen gesloten zijn, er alsnog onderdoor te kruipen. Het
hekwerk voorkomt hiermee levensgevaarlijke situaties.
Gedurende een periode van ca. twee jaar is het effect van het plaatsen
van hanghekwerken onderzocht bij een overweg in Noord-Brabant en een
bij de RET in Rotterdam. De resultaten waren veelbelovend. TNO heeft
aangetoond dat de spoorveiligheid op deze locaties verbeterd is.
Inmiddels heeft ProRail Vialis de opdracht verstrekt voor het
produceren van nog eens 121 hanghekwerken. De spooraannemers Volker
Rail Nederland en Strukton Systems zullen medio maart 2011 de eerste
serie van de nieuwe hanghekwerken plaatsen.