Studenten en scholen geven Educatieve Minor een ruime voldoende
PERSBERICHT
Den Haag, 7 februari - De Educatieve Minor is een goede manier om meer
academisch geschoolde leraren te realiseren. Scholen zijn tevreden
over het niveau van de studenten die de Educatieve Minor hebben
gevolgd. Ook de interesse van studenten om na de educatieve minor een
lerarenopleiding te volgen is groot. Ruim tweederde van de studenten
wil na afloop van de minor doorstromen naar de eerstegraads op-leiding.
Dit blijkt uit het evaluatierapport van het startjaar Educatieve Minor
die de VSNU vandaag aan staatssecretaris Zijlstra bij de universiteit
Utrecht heeft aangeboden.
Ruim 300 studenten begonnen in het startjaar 2009/10 aan de educatieve
minor, waarvan 85% de minor met succes heeft afgerond. Het rapport Een
nieuwe route naar het leraarschap onderzocht de ervaringen van dit
eerste cohort studenten. "Het werd hoog tijd dat veel meer studenten
voor het leraarschap kiezen. Deze bemoedigende uitkomsten bieden goede
aanknopingspunten voor scholen en universiteiten om deze nieuwe
leerroute nog aantrekkelijker te maken," aldus Sijbolt Noorda,
voorzitter van de Vereniging van Universiteiten (VSNU).
Studenten beheersen hun vak
Uit het onderzoek blijkt dat de educatieve minor ruimschoots aan de
verwachtingen voldoet. Stu-denten zijn enthousiast over de inhoud en
begeleiding en geven de minor een goede 7. Ook scho-len zijn tevreden.
Vooral op vakinhoud scoren de studenten unaniem hoog: zij beheersen hun
vak. Pedagogisch-didactisch is nog wel wat winst te behalen, vinden
zowel de studenten als hun bege-leiders.
De educatieve minor is tot stand gebracht in nauwe samenwerking tussen
het ministerie van OCW, de VO-Raad en de VSNU. Met de educatieve minor
proberen de universiteiten bachelorstudenten eerder in hun studie te
interesseren voor een baan in het onderwijs. De educatieve minor is een
van de maatregelen waarmee universiteiten het lerarentekort bestrijden
en het aantal (eerste-graads) academisch opgeleide leraren vergroten.
Afgestudeerde bachelor studenten krijgen, als zij tijdens hun studie de
educatieve minor halen, de bevoegdheid les te geven op vmbo/tl en de
eer-ste drie jaren van havo en vwo.
Het onderzoek Een nieuwe route naar het leraarschap is uitgevoerd door
onderzoeksbureau ITS en IOWO in opdracht van de interdisciplinaire
commissie lerarenopleidingen van de VSNU.
De digitale versie van het rapport is te vinden via onderstaande link.
www.vsnu.nl/icl-publicaties
EINDE PERSBERICHT
Vereniging van universiteiten Lange Houtstraat 2 | Postbus 13739 | 2501
ES DEN HAAG | T: 070-3021400
VSNU