VSNU

Studenten en scholen geven Educatieve Minor een ruime voldoende

PERSBERICHT

Den Haag, 7 februari - De Educatieve Minor is een goede manier om meer academisch geschoolde leraren te realiseren. Scholen zijn tevreden over het niveau van de studenten die de Educatieve Minor hebben gevolgd. Ook de interesse van studenten om na de educatieve minor een lerarenopleiding te volgen is groot. Ruim tweederde van de studenten wil na afloop van de minor doorstromen naar de eerstegraads op-leiding. Dit blijkt uit het evaluatierapport van het startjaar Educatieve Minor die de VSNU vandaag aan staatssecretaris Zijlstra bij de universiteit Utrecht heeft aangeboden.

Ruim 300 studenten begonnen in het startjaar 2009/10 aan de educatieve minor, waarvan 85% de minor met succes heeft afgerond. Het rapport Een nieuwe route naar het leraarschap onderzocht de ervaringen van dit eerste cohort studenten. "Het werd hoog tijd dat veel meer studenten voor het leraarschap kiezen. Deze bemoedigende uitkomsten bieden goede aanknopingspunten voor scholen en universiteiten om deze nieuwe leerroute nog aantrekkelijker te maken," aldus Sijbolt Noorda, voorzitter van de Vereniging van Universiteiten (VSNU).

Studenten beheersen hun vak
Uit het onderzoek blijkt dat de educatieve minor ruimschoots aan de verwachtingen voldoet. Stu-denten zijn enthousiast over de inhoud en begeleiding en geven de minor een goede 7. Ook scho-len zijn tevreden. Vooral op vakinhoud scoren de studenten unaniem hoog: zij beheersen hun vak. Pedagogisch-didactisch is nog wel wat winst te behalen, vinden zowel de studenten als hun bege-leiders.

De educatieve minor is tot stand gebracht in nauwe samenwerking tussen het ministerie van OCW, de VO-Raad en de VSNU. Met de educatieve minor proberen de universiteiten bachelorstudenten eerder in hun studie te interesseren voor een baan in het onderwijs. De educatieve minor is een van de maatregelen waarmee universiteiten het lerarentekort bestrijden en het aantal (eerste-graads) academisch opgeleide leraren vergroten. Afgestudeerde bachelor studenten krijgen, als zij tijdens hun studie de educatieve minor halen, de bevoegdheid les te geven op vmbo/tl en de eer-ste drie jaren van havo en vwo.

Het onderzoek Een nieuwe route naar het leraarschap is uitgevoerd door onderzoeksbureau ITS en IOWO in opdracht van de interdisciplinaire commissie lerarenopleidingen van de VSNU.

De digitale versie van het rapport is te vinden via onderstaande link. www.vsnu.nl/icl-publicaties

EINDE PERSBERICHT

Vereniging van universiteiten Lange Houtstraat 2 | Postbus 13739 | 2501 ES DEN HAAG | T: 070-3021400