Advances in methods to support store location and design decisions
Datum: 07 februari 2011
Promotie: dhr. A. Hunneman, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Proefschrift: Advances in methods to support store location and design
decisions
Promotor(s): prof.dr. T.H.A. Bijmolt
Faculteit: Economie en Bedrijfskunde
Bepaling van de beste winkellocaties
Beslissingen over toekomstige vestigingslocaties zijn cruciaal voor
ondernemers, omdat een juiste locatie essentieel is voor het trekken
van klanten. Recent onderzoek wijst uit dat de reisafstand tot de
winkel de belangrijkste drijfveer is voor de winkelkeuze van klanten,
gevolgd door assortiment en prijzen. De vestigingslocatie bepaalt dus
in belangrijke mate het verzorgingsgebied van een winkel en daarmee het
aantal mogelijke klanten.
Auke Hunneman ontwikkelt in zijn proefschrift modellen ter verbetering
van de evaluatie van bestaande winkellocaties en ter beantwoording van
de vraag op welke locaties het beste nieuwe winkels kunnen worden
geopend. Hiermee komt dit onderzoek tegemoet aan het recent geuite
verzoek om beter duidelijk te maken wat marketingactiviteiten
opleveren. De door hem voorgestelde modellen zijn geschikt voor de
ondersteuning van locatiebeslissingen in de marketingpraktijk in het
algemeen, omdat zij gemakkelijk zijn aan te passen aan de specifieke
omstandigheden van een bepaalde markt en omdat de benodigde gegevens
tegenwoordig in veel branches routinematig worden verzameld.
Auke Hunneman (Drachten, 1981) studeerde economie aan de RUG. Hij
verrichtte zijn promotieonderzoek bij de vakgroep Marketing van de
Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Tegenwoordig is hij werkzaam als
onderzoeker/docent bij de vakgroep Marketing van Handelshøyskolen BI
(BI Norwegian School of Management) te Oslo, Noorwegen.
Laatst gewijzigd: 01 februari 2011 11:44
Rijksuniversiteit Groningen