Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Onderzoek kansen en bedreigingen centrum Stadskanaal
03/02/2011
Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en MKB-Noord brengen de kansen
en bedreigingen van het centrum van Stadskanaal in kaart. Dit gebeurt
op verzoek van het bestuur van de Algemene Handelsvereniging
Stadskanaal (de AHS), die de analyse wil gebruiken om de
detailhandelstructuur van het centrum te verbeteren.
De analyse die het HBD uitvoert, vormt straks samen met een enquête
onder de winkeliers de basis voor een toekomstvisie op het centrum van
Stadskanaal. Beide trajecten zijn nu in werking gezet. De AHS, waar
ondernemersvereniging Centrum Winkeliers Stadskanaal (CWS) onderdeel
van uitmaakt, wil met de toekomstvisie het centrum verder versterken en
een antwoord geven op de uitdagingen van de komende jaren.
Omvang en afbakening
De enquête en de analyse moeten antwoord moeten geven op vragen over de
omvang en afbakening van het centrumgebied, de functies die nodig zijn
om het centrum te versterken, de bereikbaarheid en het parkeren, de
ambiance en de belevingswaarde van het centrum. Ook wil de AHS van de
ondernemers weten of zij vinden dat het winkelachtje goed functioneert
of moet worden aangepast. Het winkelachtje loopt langs een groot deel
van de winkels in het centrum en bestaat uit twee lussen met de
Europalaan als centraal punt.
Toekomstverwachtingen ondernemers
Verder wordt de ondernemers in het centrum gevraagd inzicht te geven in
de herkomst van hun omzet, hun omzetontwikkeling en hun eigen
toekomstverwachtingen. De ondernemers krijgen tien dagen om de enquête
in te vullen, waarna het HBD met de verwerking aan de gang gaat. Voor
vragen over de enquête kunnen ondernemers bij hun eigen bestuur terecht
of bij HBD-adviseur Mike Snijder, telefoonnummer (050) 409 34 53,
e-mail m.snijder@hbd.nl. De ondernemers worden zo spoedig mogelijk van
de resultaten van de enquête en de analyse op de hoogte gesteld.