LIOF
Regio Venlo wil doorgroeien naar Europees spoorgoederenknooppunt
`Venlo wordt ook wel gezien als Rotterdam-Oost'
De regio Venlo wil zich de komende jaren doorontwikkelen tot Europees
spoorgoederenknooppunt. Dat doet zij via het samenwerkingsplatform
RailportVenlo*, waarin overheden en bedrijfsleven samenwerken. Om steun
vanuit Den Haag te vragen hebben de Provincie Limburg, de gemeente
Venlo en de NV Regio Venlo namens het platform op 3 februari een
bidbook aangeboden aan de minister van Infrastructuur en Milieu.
Via het Bidbook `Regio Venlo, kloppend hart voor West-Europa' vraagt
het samenwerkingsplatform ondersteuning vanuit Den Haag. Deze
ondersteuning bestaat naast financiële bijdragen ondermeer uit lobby
richting Duitse overheden en het wegnemen van barrières door wijziging
van regelgeving.
Kansen benutten
75% van de Nederlandse export wordt vervoerd naar Europa. Zo'n 20% van
de containers in Europa van en naar Rotterdam gaan per spoor via Venlo,
waarvan nu al 70% in Venlo wordt geopend om waarde toe te voegen, zoals
bijvoorbeeld assemblage en verpakken. De verwachting is dat het
containervervoer via Venlo in twintig jaar tijd verviervoudigt. Dit
betekent grote kansen voor deze schone vervoersmodaliteit en 5.000 tot
10.000 extra banen op termijn in de logistieke sector. Om dit als regio
waar te kunnen maken moet er nu al actie worden ondernomen.
"De Provincie Limburg zet sterk in op multimodale bereikbaarheid als
belangrijke vestigingsfactor voor het bedrijfsleven en daarmee op
toename van de werkgelegenheid, licht Bert Kersten (gedeputeerde
Provincie Limburg) toe. "De visie van spoorplatform Railport Venlo past
prima in deze ambities. Hiermee is de Provincie Limburg, en de regio
Venlo in het bijzonder, voorbereid op de sterke groei van het
containervervoer in het achterland. Dit zorgt voor veel werkgelegenheid
in de regio." Jacques Teelen (voorzitter NV Regio Venlo) vult aan: "Het
is noodzakelijk nadrukkelijk op zoek te gaan naar de kansen van de
regio Venlo als spoorgoederenknooppunt tussen Rotterdam, Antwerpen en
Duisburg. Met investeringen en no-regret maatregelen in de regio kunnen
de transportkosten worden gereduceerd en de punctualiteit worden
verhoogd" Dat de logistieke positie van Venlo wordt erkend
onderschrijft ook Emile Hoogsteden van het Havenbedrijf Rotterdam. "De
regio Venlo is voor de haven van Rotterdam van het grootste belang als
Extended Gate. Je zou kunnen zeggen dat wij Venlo zien als
Rotterdam-Oost."
Venlo logistieke hotspot
De Venlose Wethouder Verheijen (economische zaken en logistiek) ziet de
doorontwikkeling van het spoor als een logisch vervolg op eerdere
ontwikkelingen in Venlo: "De regio Venlo is de logistieke hotspot van
2010. In het kader van Greenport Venlo moeten we de regio nog beter
ontsluiten. Na de aanleg van de A73-zuid en A74 en de opening van de
bargeterminal aan de Maas, gaan we ons de komende jaren richten op het
spoor. De visie van RailportVenlo geeft hieraan verder gestalte."
EINDE PERSBERICHT
* In het spoorplatform RailportVenlo werken Kamer van Koophandel
Limburg, gemeente Venlo, provincie Limburg, European Logistics Center
Limburg, Rijkswaterstaat Limburg, verladersbelangenbehartiger EVO en
initiatiefnemer de publieke organisatie NV Regio Venlo samen aan
optimalisering en uitbreiding van het goederenspoorvervoer in de
logistieke regio Viaport Venlo.
Venlo, 3 februari 2011
Meer informatie:
NV Regio Venlo
Joris Tenhagen
Programma Manager Logistiek NV Regio Venlo
Mobiel: +31-6-11368778
tenhagen@nvregiovenlo.nl